Brexit: Extra parkeerruimte rond Rotterdam en IJmuiden

Nieuws
17-12-2020 | Door Tim de Jong

Nu Brexit bijna een feit is, richt Rijkswaterstaat extra parkeerplaatsen in rondom havens en terminals van waaruit veerboten naar Groot Brittannië vertrekken. De parkeerlocaties zijn omheind en van alle gemakken voorzien. Er zijn ook plannen voor een betere circulatie van het vrachtverkeer rondom de havens.

Het gaat hierbij om zes feryhavens: Hoek van Holland, Europoort (2x), Rozenburg, Vlaardingen en IJmuiden. Rijkswaterstaat werkt hierbij nauw samen met alle betrokken partners waaronder Douane, havenbedrijven, NVWA, ILT, Portbase, ferrymaatschappijen, politie, marechaussee, veiligheidsregio’s, gemeenten en provincies.

Bij de terminal geweigerd?

Als bij de ferryterminal blijkt dat de chauffeur toch niet over de juiste papieren beschikt, zal hij of zij een flyer, die tevens toegangsbewijs is, ontvangen met een duidelijke route naar de toegewezen bufferparkeerlocatie. Deze flyer is in 8 talen opgesteld. Op de bufferparkeerlocatie kunnen vrachtwagenchauffeurs contact opnemen met hun opdrachtgever of transportplanner om de noodzakelijke formaliteiten alsnog op orde te krijgen om hun weg te vervolgen.

Maximaal 24 uur

Al deze tijdelijke locaties zijn voorzien van een omheining, verlichting, sanitaire voorzieningen, catering, toegangscontrole en 24/7 beveiliging. Ook wordt er volgens de RIVM richtlijnen regelmatig schoongemaakt en worden chauffeurs in meerdere talen gewezen op de huisregels inclusief de regels tegen corona. De parkeerlocaties zijn gratis, en een chauffeur mag er maximaal 24 uur parkeren om de papieren in orde te maken. Na 24 uur kunnen chauffeurs terecht op commerciële truckparkings of gaan ze retour naar de plaats van herkomst. Naast de tijdelijke parkeerterreinen nabij de ferryterminals zijn er ook zogenoemde overlooplocaties aangewezen verder van de terminals in geval van toenemende verkeersdrukte.

Rotterdam, Hoek van Holland en Vlaardingen

Op de noordoever in Hoek van Holland heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met de gemeente Rotterdam het terrein Oranjeheuvel gerealiseerd. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferryterminal in Hoek van Holland. Er is daar ruimte gerealiseerd voor circa 200 vrachtwagens. In Maasdijk, gemeente Westland, heeft Rijkswaterstaat een bufferlocatie voor circa 24 vrachtwagens ingericht. In de gemeente Vlaardingen worden op het DFDS-terrein 80 plekken gerealiseerd. Daarnaast wordt aan de Waterleidingstraat een secundaire opvanglocatie ingericht voor circa 80 vrachtwagens.

Op de zuidoever worden bufferparkeerlocaties ingericht aan de Moezelweg, een terrein van het Havenbedrijf Rotterdam. Dit terrein biedt ruimte aan circa 280 vrachtwagens en ligt in de nabijheid van de ferryterminals die opereren vanuit havengebieden Europoort en Rozenburg. Het terrein is goed bereikbaar vanaf de snelweg A15, zowel vanuit oostelijke als westelijke richting.

IJmuiden

Rijkswaterstaat richt samen met gemeente Velsen en Zeehaven IJmuiden een parkeerlocatie in op het ‘Blokkenterrein’ (opslagterrein van Rijkswaterstaat) aan de Zandvoortstraat in IJmuiden. Ook op deze tijdelijke locatie kunnen vrachtwagenchauffeurs in overleg met hun opdrachtgever of transportplanner de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde maken zonder (parkeer)overlast te veroorzaken. De tijdelijke parkeergelegenheid heeft capaciteit voor 45 vrachtwagens.

">Download hier de flyer voor meer informatie!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-09-2019
DAF-XF-row-Girteka-delivery-01-1400.jpg

Girteka wil de Britse markt op ondanks naderende Brexit

De aanstaande Brexit zet de directie van het Litouwse transportbedrijf Girteka op scherp: Ze zien…
Nieuws
23-08-2019
DAF_productie.jpg

DAF: tandje bijzetten vanwege extra vraag uit Brexit-land

DAF Trucks moet in Eindhoven gaan bouwen voor de Britse markt. Normaal gesproken worden trucks…
Nieuws
25-09-2020
DoverLR.jpg

Brexit: Aparte vergunning om Kent in te komen

Het lijkt flink de verkeerde kant op te gaan met de naderende Brexit. Ook aan Britse kant wordt alles in…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.