Britse organisaties spreken van 'national embarressment'

Nieuws
30-12-2020 | Door Iep van der Meer

Logistics UK, de grootste vereniging van handelsbedrijven in Engelnand en de Road Haulage Association, zeg maar de Britse TLN hebben samen een brief aan de Britse regering opgesteld over de situatie rondom de duizenden gestrande chauffeurs met de kerstdagen. Ze noemen de hele gang van zaken een National Embarrassement, oftewel een nationale schande en dringen aan op maatregelen om dit te voorkomen in de toekomst. 

De brief is gericht aan Lord Agnew, de minister van transport in het VK. De organisaties wijzen op de tekortkomingen in de plannen en draaiboeken waar het gaat om oponthoud aan de grenzen. Dit heeft geleid tot chaos op de wegen in Kent doordat duizenden chauffeurs zonder enige vorm van voorzieningen zoals sanitair of voedselvoorziening de kerstdagen door moesten brengen in de file. Zeker nu de Brexit voor de deur staat is het van vitaal belang dat er maatregelen getroffen worden om er voor te zorgen dat chauffeurs toegang krijgen tot sanitaire voorzieningen en levensmiddelen. De organisaties verwachten verdere vertragingen als straks de douaneprocedures geïntroduceerd worden na de Brexit. 

Elizabeth de Jong, beleidsdirecteur bij Logistics UK: ,,Dat chauffeurs twee dagen aan de kant van de weg moesten doorbrengen, zonder adequate sanitaire voorzieningen of de onmiddellijke levering van warm eten, was een nationale schande, en de noodzaak om te vertrouwen op de vrijgevigheid van de liefdadigheidsinstellingen, bedrijven en omwonenden en de steun van de strijdkrachten mag niet herhaald worden. In de eerste maanden van het jaar vertrouwt het VK op verse voedselvoorraden van over het Kanaal om onze supermarkten op voorraad te houden. Maar dit gebrek aan bezorgdheid over het welzijn van chauffeurs kan van invloed zijn op de bereidheid van EU-vervoerders om hun chauffeurs naar dit land te sturen. Wij willen de integriteit van de toeleveringsketen beschermen."

Zeker nu er vanaf 1 januari 2021 nieuwe douaneprocedures van kracht worden is het van groot belang dat alle systemen die nodig zijn om vervoerders te ondersteunen goed werken. De Britse economie heeft betrouwbare real-time informatie nodig over de status van de havens, compleet met een overzicht van de verkeersbewegingen. Hierdoor is beter, en eerder te voorspellen waar zich problemen voor kunnen doen en hoe die te voorkomen.   

Logistics UK (voorheen FTA) is een van de toonaangevende businessgroepen in het Verenigd Koninkrijk en vertegenwoordigt logistieke bedrijven die van vitaal belang zijn om de handel in het VK te behouden, en meer dan zeven miljoen mensen die rechtstreeks werkzaam zijn bij het maken, verkopen en verplaatsen van goederen. Met COVID-19, Brexit, nieuwe technologie en andere ontwrichtende krachten die veranderingen in de manier waarop goederen over de grenzen en door de toeleveringsketen bewegen, is logistiek nog nooit zo belangrijk geweest voor het VK. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
17-05-2021
Chauffeurstekort_2LR.jpg

Chauffeurstekort in Verenigd Koninkrijk loopt hard op

Enkele duizenden buitenlandse chauffeurs, waaronder veel Polen, die in het Verenigd Koninkrijk werkten…
Nieuws
28-06-2021
Stack_8LR.jpg

Brexit en Covid: bonden en werkgevers luiden noodklok

In Britse media luiden de vakbond Unite en werkgeversorganisatie RHA de noodklok over de situatie…
Nieuws
30-08-2021
haven_dover.jpg

Britten voeren grenscontroles in op agrarische producten

Het Verenigd Koninkrijk (VK) voert vanaf 1 oktober en 1 januari gefaseerd een certificeringsplicht…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.