De Britse inspectie meldt dat het aantal fraudegevallen met tachografen en het aantal overtredingen van rij- en rusttijden dalende is, sinds de instantie intensiever is gaan controleren. In de periode 2016-2017 zegt de Britse inspectie zo'n 90.000 chauffeurs te hebben gecontroleerd. Hoeveel dit meer is dan voorheen meldt het bericht niet.
Maar opvallend is dat intensiever controleren ertoe leidt da er een lager percentage overtreders is vastgesteld. Toen de Britse inspectie de controles begon te intensiveren, was 7,3% van de gecontroleerde chauffeurs in de fout. Nu is dat percentage afgenomen tot 5,1%. De Britten zijn niet beroerd om uit te splitsen hoe de buitenlanders het doen. Eigenlijk iets slechter, van de gecontroleerde buitenlandse chauffeurs op de Britse wegen is 5,9% in de fout gegaan.
De Britten zijn er kien op, om oververmoeidheid zoveel mogelijk te voorkomen. Ze stellen dat dodelijke ongevallen met trucks twee keer zo vaak voor komen als met auto's. De inspecteurs vinden de cijfers van het aantal overtredingen mede daarom nog steeds veel te hoog. Om die reden wordt sinds begin maart met een strenger boetesysteem gewerkt, waarbij je maximaal 300 pond kwijt bent.