De Britse regering gaf gisteren een verklaring uit waarin staat te lezen dat de langere cabines zoals we die kennen van de DAF XG, en uitklapbare spoilers aan de achterkant van de trailer worden toegestaan.
De Britten zeggen hiermee in te spelen op een studie uit 2013, die concludeerde dat genoemde ingrepen kunnen leiden tot een brandstofbesparing die uiteen loopt van zeven tot vijftien procent.
Beter zicht
Langere cabines leiden volgens de Britten tot beter zicht waardoor ze verkeersveiliger worden. Bovendien leiden ze tot naast een betere stroomlijn, ook tot meer chauffeurscomfort, zeggen de Britten, die het voorbeeld geven van een breder bed in het geval van een slaapcabine.
Achterspoilers
Verlenging van de trailer door middel van een uitklapbare spoiler wordt eveneens opgenomen in de wet. Het Britse transportministerie schrijft dat er al een wetje was uit 1986 waardoor dit kon worden toegestaan, nu is dit aangepast en past het in de milieuwetgeving die de Britse overheid uitgeeft om zoals ze schrijven ‘groener’ uit de coronacrisis te komen.
Langere trailers
De Britten staan sinds geruime tijd trailers toe die tot 15,65 meter lang zijn. Ook dit begon als een proef, maar is uiteindelijk wet geworden. Vanwege de grote toegestane hoogte, waarbij hoogtes tot bijna vijf meter voor komen, is de LZV zoals wij die kennen, bij de Britten geen succes, domweg omdat ze prima uit de voeten kunnen met hogere en langere trailers.