Een Bulgaarse chauffeur liep deze week tegen de lamp tijdens een transport- en milieucontrole. Zijn truck bleek niet te voldoen aan de emissie eisen doordat de AdBlue installatie onklaar was gemaakt. Een duur geintje, want dat leverde een boete op van 8000 Euro!
De Bulgaarse chauffeur zei van niks te weten toen hij betrapt werd op de A28 bij Beilen. Tijdens het onderzoek wat volgde op de constatering dat de AdBlue installatie niet werkte bleek dat de stekker er domweg uit was gehaald waardoor het systeem niet functioneerde. Dat kan uiteraard niet alleen het geval zijn geweest, aangezien iedere Euro-6 truck dan in een soort noodloop schiet. Dat betekent waarschijnlijk dat er ook een AdBlue delete unit was gemonteerd. Dat soort kastjes kun je gewoon online bestellen voor een paar tientjes, maar de consequentie is wel dat je truck niet meer voldoet aan de emissie eisen.
Het rare is dat de handel in die kastjes, ook wel AdBlue killers genaamd, niet illegaal is. Ze worden bijvoorbeeld ook regelmatig gebruikt voor gebruikte trucks die geƫxporteerd worden naar landen met kwalitatief slechte dieselolie waar de Euro normen niet van kracht zijn.
De montage van dergelijke kastjes in Europa is echter wel verboden en dat kan een behoorlijke boete betekenen. Naast een milieudelict kan het namelijk ook leiden tot een forse naheffing van te weinig betaalde tol, Maut of Eurovignet gelden. In dit geval werd de chauffeur verder rijden verboden totdat het probleem is opgelost bij een truckdealer. Verder kreeg de chauffeur een boete van 500 Euro. Zijn baas krijgt een bon van 7.500 Euro. In totaal dus 8000 Euro boete, en voordat zo'n Bulgaar dat weer bij elkaar gereden heeft kan even duren.