Door middel van een simpel apparaatje, een zogenaamde ‘Adblue killer’, is het SCR-systeem uit te zetten of te omzeilen. Hierdoor verbruikt een vrachtwagen geen Adblue meer, wat scheelt in de kosten. Het voertuig stoot echter wel veel meer schadelijke stoffen uit: tot 19 procent meer NOx bijvoorbeeld. De Nederlandse overheid wil deze praktijken aanpakken, om zo onnodige milieuschade en valse concurrentie tegen te gaan.
Het ministerie wil dat politie en ILT controles kunnen uitvoeren op Adblue-systemen. Dit is nu nog niet mogelijk. Om die reden is een wetswijziging voorgesteld. Dit moet het mogelijk maken zowel de chauffeur als het transportbedrijf aan te pakken als een emissiesysteem niet goed functioneert. Ook kunnen bedrijven streng gecontroleerd worden op hun complete wagenpark. Transportorganisatie TLN is voorstander van de aanpak, maar stelt wel dat transporteurs geen last moeten krijgen van de controles.
Volgens eerdere rapporten rijdt tussen de 2 en 4 procent van alle vrachtwagens met een Adblue killer of iets soortgelijks.