Na lang beraad is de kogel door de Europese kerk, er komt een verruiming van de voertuiglengtes. Vanaf 1 september 2020 mogen cabines 90 centimeter langer worden aan de voorkant. De verlenging moet volledig ten goede komen aan stroomlijn en veiligheid waardoor de ruimte niet toeneemt.
Wie denkt dat nu de torpedo modellen terugkomen moeten we teleurstellen. Wel zal de nieuwe wetgeving de vorm van trucks drastisch veranderen. Er komt een soort van fopneusje voor de cabine, maar de vooras blijft op de huidige plaats. Daardoor kan er een soort kegelvorm ontstaan wat gunstig is voor het brandstofverbruik. Verder moet het neusje de impact voor zwakke verkeersdeelnemers bij een aanrijding verzachten. Er komt dus een soort kreukelzone voor je truck. Op de foto's zie je Scania concept studies van een paar jaar geleden die hier op vooruit liepen.
Of de nieuwe vormen verplicht worden is niet bekend maar duidelijk is wel dat de CO2 uitstoot belangrijk wordt in de toekomst. Allerlei belastingen zoals de Maut worden gerelateerd aan de CO2 uitstoot en daarvoor is aerodynamica van groot belang. Een andere maatregel die het uiterlijk van vrachtwagens ingrijpend kan veranderen moet nog genomen worden. Die gaat over het directe zicht, de ‘Direct Vision’ regel. Deze maatregel moet de beruchte dode hoek tegen gaan en er voor zorgen dat je veel meer direct zicht krijgt vanuit de cabine op het overige verkeer. Als voorbeeld wordt hier de Mercedes Econic cabine genoemd, een truck die in London om die reden als enige nog gebruikt wordt bij bepaalde bouwprojecten in de binnenstad. De ‘Direct Vision’ regel gaat voor alle trucks gelden en de beslissing daarover wordt op 21 februari genomen in Brussel. In het ergste geval gaat een Europese truck in de toekomst er dus uitzien als een mix van de Econic en de Scania fopneusjes die je hierbij ziet afgebeeld.
Er gaat dus veel veranderen aan de Europese trucks van de toekomst, en ga er maar vanuit dat allerlei stroomlijn verminderende opties zoals lichtbakken, bullbars en daklampen steeds meer in de ban zullen raken. Met die voorzieningen voldoet je truck straks immers niet meer aan het CO2 certificaat wat er voor is afgegeven. Of het ook allemaal echt zo’n vaart zal lopen is nog de vraag, maar dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen is duidelijk.