Chauffeurs geven hun beroep een 7,5

Nieuws
09-09-2016 | Door Tim de Jong

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs geven hun beroep zelf als rapportcijfer gemiddeld een 7,5, maar vrezen dat buitenstaanders het imago van het beroep zeer negatief beoordelen, namelijk met een 4,8, zeggen de onderzoekers.

Met name jonge chauffeurs staan niet erg positief tegenover de ontwikkeling van (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven trucks die onomkeerbaar is. De grootste verkeersergernis onder chauffeurs is het plotseling voor de truck schieten om uit te voegen, gevolgd door inhalen en vervolgens langzamer gaan rijden. Dit zijn een paar uitkomsten van het Nationaal Chauffeurs Onderzoek (NCO) 2016 dat tijdens de vakbeurs Transport Compleet werd gepresenteerd door voormalig Landelijk Verkeersofficier van Justitie Koos Spee. Er deden 860 chauffeurs mee aan het onderzoek, dat werd geïnitieerd door Logistic Force, een specialist in personeelsmanagement.

Gemiddeld geven chauffeurs hun beroep een 7,5, chauffeurs uit Flevoland zijn het meest tevreden en geven hun beroep een 8,3. Toch denken de deelnemende chauffeurs dat buitenstaanders het imago van het beroep een dikke onvoldoende geven, namelijk een 4,8.

Code 95

Iedereen die beroepschauffeur is en wil blijven moet op 10 september 2016 een geldige code 95 op zijn/haar rijbewijs hebben staan. Hiervoor moet een chauffeur iedere 5 jaar 35 uur nascholing volgen. Dertien procent van de gevraagde chauffeurs had deze code op 1 augustus nog niet op orde. Hier is dus nog wel wat werk aan de winkel. Vier van de vijf chauffeurs vindt dat er ook nascholing moet zijn voor andere weggebruikers om de verkeersveiligheid te vergroten. Koos Spee is het hier roerend mee eens en hoopt van harte dat nascholing voor alle weggebruikers verplicht wordt in de toekomst. 

Bedreigingen

Nederlandse chauffeurs zien de aanwas van buitenlandse chauffeurs als een zeer grote bedreiging, score 4,1 op een schaal van 5 (1 = geen bedreiging, 5 is zeer bedreigend). Chauffeurs uit Drenthe ervaren dit met een score van 4,6 als de grootste bedreiging. Een van de actuele ontwikkelingen in de branche is de komst van (gedeeltelijke) elektrisch aangedreven trucks. De meeste chauffeurs staan hier gematigd positief tegenover, De jonge generatie chauffeurs, die hier in de toekomst het meest mee te maken zal krijgen, zien dit met een score van 3,3 als een redelijke bedreiging. Ook de toename van het aantal files wordt met een score van 3,75 als een bedreiging gezien.

Met de vlam in de pijp

DAF is met 39 % veruit het meest gereden en geliefde merk onder Nederlandse vrachtwagenchauffeurs, gevolgd door Scania en Volvo. Opvallend is dat 55% van de jonge chauffeurs (18-25 jaar) het liefst in een Scania zou rijden als ze de keuze hadden.

Branchebreed aan de slag

Johan van de Elsen, partner binnen Logistic Force over het NCO 2016: “Wij hopen met dit onderzoek een bijdrage te leveren waar de hele sector transport & logistiek wat aan heeft. Zo zien we dankzij dit onderzoek bijvoorbeeld waar chauffeurs zich serieus zorgen over maken en dat het imago van het beroep vrachtwagenchauffeur nog te wensen over laat. We zullen branchebreed aan de slag moeten om ervoor te zorgen het beroep van vrachtwagenchauffeur interessant blijft en dat de aanwas van nieuwe, jonge chauffeurs niet verder stagneert. Laten we met zijn allen kijken waar we dingen kunnen verbeteren, dat komt de hele branche ten goede.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-03-2017
chauffeur_05.jpg

Chauffeursonderzoek: Mooi cijfer, maar te lage lonen

Het tweede chauffeursonderzoek van Logistic Force, dat al een half jaar komt na het eerste onderzoek,…
Nieuws
15-07-2024
Rob-en-Esmeralda-rotated-e1720708371503-1920x1011 (960 x 505)

Vlak voor truck uitvoegen is de grootste ergernis

93% van de chauffeurs moest al eens een noodstop maken door een uitvoegende automobilist
Nieuws
19-02-2019
Chauffeursonderzoek-2019.jpg

Logistic Force onderzocht ergernissen top 5 chauffeurs

Automobilisten die tijdens het uitvoegen op de snelweg vlak voor de truck langs schieten, is met…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.