Chauffeurs merken dat Safety Deal inderdaad werkt

Nieuws
28-08-2020 | Door Tim de Jong

Wanneer chauffeurs de moed en het vertrouwen hebben om elkaar wel te kunnen aanspreken op veiligheidskwesties, wanneer ze de planning kunnen aanspreken en wanneer ze zich voldoende gehoord en serieus genomen voelen, dan leidt dat tot een nog betere bedrijfsvoering, met lagere brandstofverbruikscijfers, minder incidenten als gevolg van onveiligheid, minder verzuim, minder onderhoud aan transportmiddelen, minder schade, minder verloop, lagere kosten en natuurlijk tot tevreden klanten. Daarvoor zijn afspraken in de keten nodig én vertrouwen in elkaar. Dit was de motivatie van de initiatiefnemers van de Safety Deal in 2017.

Volgens chauffeur Hans Weijers van Tielbeke is het zeker zo, dat de Safety Deal werkt. “Ik kwam met een trailer bij een losadres in België, waar je eigenlijk niet met een trailer kon komen. Maar dat was bij de planningen van Tielbeke en de klant niet bekend. Ik reed achteruit naar het adres en stak een overweg over. Echter terwijl ik dat deed, gingen de bellen rinkelen en daarna gingen de spoorbomen al dicht. Terwijl dat gebeurde, trok ik de combinatie naar voren, om een botsing te vermijden. Dit lukte. Uiteraard heb ik dit verhaal gemeld, en ter plekke foto’s gemaakt, met als gevolg dat er sindsdien alleen kortere bakwagens naar dit adres komen en ik, die met een trailer rijd, andere losadressen meekrijg.” Weijers doet het werk bij Tielbeke nu zeven jaar en toont zich tevreden. “De Safety Deal wil zeggen dat je wordt gehoord als er wat is. In dit specifieke geval werkte dat goed. De planningen van Tielbeke en Kruidvat hebben de rit gewijzigd. Leidinggevenden gaan veel bewuster om met de werkvloer en luisteren beter naar het personeel. Dat heeft positieve gevolgen voor de hele logistiek.”

Chauffeur Dave Honders van Peter Appel Transport beaamt de opmerkingen van zijn collega. “We proberen allemaal zo productief mogelijk te zijn, maar dat kan alleen als alle betrokkenen, dus ook de uitvoerende chauffeurs, een goed gevoel hebben. Dat betekent dat ze serieus genomen worden en dat ze zich niet opgejaagd voelen. Dat lukt in de meeste gevallen, maar niet altijd.” Honders zegt dat er voldoende situaties zijn waarbij er druk of stress kan ontstaan. “De drukte om het distributiecentrum. Files op weg naar de klant, al is dat op dit moment een stuk minder. Drukte op de werkvloer bij het laden van onze trailers.” Hij legt uit dat wanneer er schade ontstaat, bijvoorbeeld aan de lading, of aan een pallet of verpakking, dit keurig wordt teruggekoppeld naar de leiding en er dan echt gekeken wordt wat er de volgende keer beter kan. “Klanten willen niet dat ze beschadigde lading aangereikt krijgen. Maar wij willen dat evenmin en de verlader en vervoerder al helemaal niet. Dus wordt er gekeken naar het type pallets en de ruimte tussen de pallets in de laadruimte. Er wordt gekeken naar de wijze van laden en lossen. Zo proberen alle betrokkenen tot een oplossing te komen en als chauffeur speel je daar zeker ook een rol bij. Dat gebeurt lang niet overal nog, maar zo zou het eigenlijk wel moeten”, aldus Honders. “We zien bijvoorbeeld hier bij Kruidvat dat lijsten en informatie, de indeling van het distributiecentrum, de stellingen en plekken waar je als chauffeur wel of niet mag komen, allemaal keurig op orde is. Ook nu tijdens de nadagen van de pandemie, zijn maatregelen voor iedereen duidelijk.”

“Zo open en eerlijk mogelijk communiceren is wat de partners van de Safety Deal hun chauffeurs aanraden,  in de wetenschap dat de klant, bijvoorbeeld Kruidvat, dat ook zo wil. Het mag bovendien niet zo zijn dat wanneer de chauffeur de poort uitrijdt bij het distributiecentrum, alle knoppen weer ‘om’ staan en er geen sprake meer is van een Safety Deal. Juist wel: we streven ernaar om ervoor te zorgen dat de chauffeur met wat we noemen ‘rust tussen de oren’ de weg op gaat. Alleen dan komt hij tot een veilige rit, in het belang van alle betrokkenen in de keten”, aldus René Nobels van Bricklog.

Het initiatief van de Safety Deal laat dus zien dat korte lijnen met de werkvloer de beste garantie zijn om transport veiliger en efficiënter te maken. Deze blijk van ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is een initiatief van drogisterijketen Kruidvat met vier grote vervoerders Peter Appel Transport, Tielbeke Transport, St van den Brink, Cornelissen Transport en verzekeraar TVM.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
29-08-2017
Collision_LR_warning_with_emergency_brake_main.jpg

Volvo Safety Truck op Transport Compleet

Op Transport Compleet Gorinchem toont Volvo Trucks voor het eerst de nieuwe Safety Truck. Volvo wil hiermee het…
Nieuws
13-01-2016
Leolux2.jpg

Nieuwe Volvo FH voor Leolux

Leolux meubelen heeft een fraaie nieuwe Volvo FH in gebruik genomen. De 420 pk sterke bakwagen werd afgeleverd door Nebim Venlo.
Nieuws
12-11-2019
IEP_2043-1400.jpg

Actros standaard met ABA 5 veiligheidsysteem

Mercedes-Benz levert vanaf 1 januari 2020 alle Actros modellen met het geavanceerde ABA 5 veiligheid systeem.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.