Chauffeurskaart toont kloof tussen politiek en maatschappij

Nieuws
21-12-2018 | Door Tim de Jong

Dus toch honderd euro, excl. BTW, voor je chauffeurskaart aftikken graag. We hebben een giga chauffeurstekort en Den Haag laat weer even zien dat ze dat totaal niet interesseert. Het lijkt eerder op dat ze zo bedrijven aanmoedigt met goedkopere buitenlanders te gaan rijden, met goedkopere kaarten. Of zit er meer achter?

Zelfs TLN en evofenedex zijn er nu achter dat chauffeurskaarten in de landen om ons heen niet een beetje, maar vaak de helft of meer goedkoper zijn dan bij ons. In Zweden betalen chauffeurs niet meer dan tien euro voor zo'n kaart. Hier is de kaart verworden tot de keiharde, betrouwbare winstmachine van een monopolist. Die heeft van het ministerie alle ruimte om met de tarieven te doen wat ze wil. Zo bezien was de verlaging van het tarief met twee euro nog niet lang geleden een soort van zoethoudertje.

Locatiegegevens

Wij hebben een duidelijk vermoeden waarom de kaart duurder wordt. Medio juni 2019 wordt de Smart Tacho ingevoerd, een compleet nieuwe tachograaf, met dito systeem, kaarten en werkplaats apparatuur. Aan die werkplaats apparatuur wordt nu hard gewerkt, wij merken daar weinig van, maar truckdealers moeten flink investeren. De nieuwe tachograaf houdt via meerdere bronnen de locatiegegevens bij. Dat is een uitvloeisel van de strijd waarin er nog veel met magneten op de tacho werd gereden. De magneet is 'uit', helpt niet meer, weet bijna iedereen. Op de nieuwe chauffeurskaart gaan ook locatiegegevens opgeslagen worden. Dat hoort bij het nieuwe tachograafsysteem. Dat betekent dat de kaarten technisch meer moeten kunnen en dus ingewikkelder worden. 'Hoogwaardiger', in marketingtaal.

Dus daarom duurder?

Wij zijn bang van wel. Maar: was dit nu niet dè gelegenheid om de kaarten juist nìet duurder te laten worden en een nieuwe verhouding te laten ontstaan die wel realistisch is? Helaas, wij vrezen dat de vorige minister Melanie Schultz van Haegen, een voor Kiwa dusdanig perfect contract heeft opgesteld, dat het Ministerie daar nog tot in lengte van jaren aan is gebonden. Dus wanneer het Ministerie de smeekbedes van TLN, Evofenedex en anderen verhoort, en de prijs verlaaft,  dan start Kiwa een rechtszaak tegen de staat. Dit stukje monopolisme van Kiwa, dat zeer waarschijnlijk handjeklap met Schultz heeft gespeeld, toont de kloof tussen politiek en maatschappij.  De gewone man mag dokken.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
Nieuws
21-05-2025
Jan Wijnsma Scania 660S

Scania 660S Highline voor Jan Wijnsma

Jan Wijnsma Containertransport uit het Friese Metslawier heeft zijn langdurige wens vandaag zien uitkomen met de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.