Dus toch honderd euro, excl. BTW, voor je chauffeurskaart aftikken graag. We hebben een giga chauffeurstekort en Den Haag laat weer even zien dat ze dat totaal niet interesseert. Het lijkt eerder op dat ze zo bedrijven aanmoedigt met goedkopere buitenlanders te gaan rijden, met goedkopere kaarten. Of zit er meer achter?
Zelfs TLN en evofenedex zijn er nu achter dat chauffeurskaarten in de landen om ons heen niet een beetje, maar vaak de helft of meer goedkoper zijn dan bij ons. In Zweden betalen chauffeurs niet meer dan tien euro voor zo'n kaart. Hier is de kaart verworden tot de keiharde, betrouwbare winstmachine van een monopolist. Die heeft van het ministerie alle ruimte om met de tarieven te doen wat ze wil. Zo bezien was de verlaging van het tarief met twee euro nog niet lang geleden een soort van zoethoudertje.
Locatiegegevens
Wij hebben een duidelijk vermoeden waarom de kaart duurder wordt. Medio juni 2019 wordt de Smart Tacho ingevoerd, een compleet nieuwe tachograaf, met dito systeem, kaarten en werkplaats apparatuur. Aan die werkplaats apparatuur wordt nu hard gewerkt, wij merken daar weinig van, maar truckdealers moeten flink investeren. De nieuwe tachograaf houdt via meerdere bronnen de locatiegegevens bij. Dat is een uitvloeisel van de strijd waarin er nog veel met magneten op de tacho werd gereden. De magneet is 'uit', helpt niet meer, weet bijna iedereen. Op de nieuwe chauffeurskaart gaan ook locatiegegevens opgeslagen worden. Dat hoort bij het nieuwe tachograafsysteem. Dat betekent dat de kaarten technisch meer moeten kunnen en dus ingewikkelder worden. 'Hoogwaardiger', in marketingtaal.
Dus daarom duurder?
Wij zijn bang van wel. Maar: was dit nu niet dè gelegenheid om de kaarten juist nìet duurder te laten worden en een nieuwe verhouding te laten ontstaan die wel realistisch is? Helaas, wij vrezen dat de vorige minister Melanie Schultz van Haegen, een voor Kiwa dusdanig perfect contract heeft opgesteld, dat het Ministerie daar nog tot in lengte van jaren aan is gebonden. Dus wanneer het Ministerie de smeekbedes van TLN, Evofenedex en anderen verhoort, en de prijs verlaaft, dan start Kiwa een rechtszaak tegen de staat. Dit stukje monopolisme van Kiwa, dat zeer waarschijnlijk handjeklap met Schultz heeft gespeeld, toont de kloof tussen politiek en maatschappij. De gewone man mag dokken.