Een bijzondere situatie in India, waar vrachtwagenchauffeurs drie dagen lang het land hebben platgelegd. De reden? De overheid wil strengere straffen doorvoeren voor het doorrijden na een ongeval.
Een bijzondere situatie in India, waar vrachtwagenchauffeurs drie dagen lang het land hebben platgelegd. De reden? De overheid wil strengere straffen doorvoeren voor het doorrijden na een ongeval.
Afgelopen jaren steeg het aantal doden in het verkeer in India sterk. Een zorgelijke situatie, want sowieso was het verkeer al erg onveilig daar. Maar liefst 18,1% van alle verkeersdoden sterft bij een ongeval waarbij de dader doorrijdt. Zeker bij vrachtwagens is doorrijden na een ongeval een groot probleem.
In een poging verouderde wetten weer bij de tijd te maken, kwam er ook een nieuwe wet voor doorrijden na een ongeval. De straffen werden flink verhoogd: chauffeurs die doorrijden na een dodelijk ongeval en niet de politie waarschuwen lopen het risico op 10 jaar gevangenisstraf en een boete van zo’n 8000 Euro.
Je zou zeggen dat elke poging tot het verbeteren van de verkeersveiligheid met gejuich wordt ontvangen, maar dat bleek niet het geval. Bij het opstellen van de wet had de overheid met geen enkele betrokken partij overlegd, en dat schoot chauffeurs in het verkeerde keelgat. Aangemoedigd door vakbonden en andere organisaties ging een groot deel van de chauffeurs in India in staking. In heel het land weigerden chauffeurs nog langer te rijden.
De staking duurde drie dagen. Dit had grote gevolgen want ook in India staat zonder transport alles stil. Met name in het noorden en in het drukke zuiden kwamen winkels zonder voorraad en zaten tankstations zonder brandstof. Grote files bij tankstations waren het gevolg: eerst om te hamsteren, later omdat er niets meer te krijgen was. Op verschillende plaatsen mochten automobilisten en scooterrijders maximaal een paar liter per keer tanken.
De overheid heeft gisteren om de tafel gezeten met de grootste belangenorganisatie van chauffeurs in India, de All India Motor Transport Congress (AIMTC). In dit overleg is afgesproken dat de nieuwe wet, met de hogere straffen, voorlopig niet wordt ingevoerd. Eerst zal er overleg komen met alle betrokken partijen.
Laten we hopen dat de hogere straffen voor doorrijden na een ongeval in India uiteindelijk wel ingevoerd worden, want geen enkele chauffeur mag natuurlijk doelbewust doorrijden na het veroorzaken van een dodelijk ongeval.
Foto's: NDTV via Youtube