In Amerika wordt de bullbar steeds populairder

Nieuws
23-06-2025 | Door Maarten van der Westen

Vroeger waren het vooral eigenrijders die hun vrachtwagen voorzagen van een grote bullbar. Tegenwoordig krijgen echter hele vloten zo’n rek voor de grille. Niet omdat er meer overstekend wild is, maar vanwege alle elektronica in de vrachtauto’s.

Net zoals in Europa krijgen ook Amerikaanse vrachtwagens steeds meer elektronica voor de ADAS (Advanced Driving Assistence Systems). De bumpers en grille is vaak voorzien van sensoren en radar. Bij een aanrijding raken deze eenvoudig beschadigd, wat leidt tot flinke kosten en langere stilstand. Om dat te voorkomen, monteren steeds meer bedrijven een bullbar op hun vrachtwagens. Fabrikant Ex-Guard ziet de vraag toenemen.

“Als je een klein hert raakt, zijn de kosten tegenwoordig tussen de 15 en 20.000 Dollar meer. Dit kan betekenen dat je truck total-loss is. Iets stevigers als een beer of een eland kan je truck helemaal vernietigen”, aldus Nathan Holt, product marketing manager bij Ex-Guard. Dit Amerikaanse bedrijf maakt stevige metalen constructies voor pick-ups en vrachtwagens. Klanten kiezen steeds vaker voor een volledige bullbar. “Een lage beschermt de bumpers en dus de elektronica, maar een grotere bullbar beschermt ook de grille en de motorkap. Zeker als die gespoten zijn, kan het vervangen daarvan lang stilstand betekenen”, aldus Holt.

Veiliger

Volgens Holt gaan de voordelen van een bullbar verder dan alleen het beperken van schade. Zo hoeven chauffeurs na een ongeval niet direct de auto uit, waarbij ze tussen het verkeer bevinden. Ook is de chauffeur veiliger als de vrachtwagen een groot dier of object raakt, waarbij zonder bullbar de motor naar achteren kan schuiven. De motorkap is tegenwoordig van plastic en houdt dus weinig meer tegen. Door de bullbar blijven ook de wielen beschermd, waardoor de vrachtwagen bestuurbaar blijft en minder snel kantelt of schaart.

Steeds vaker kiezen daarom ook grote transportbedrijven ervoor om hun vrachtwagens te voorzien van een bullbar. De kosten hiervan wegen niet op tegen de lagere reparatiekosten na een ongeval. Het afgenomen laadgewicht door de zware stalen constructie voorop nemen de transporteurs voor lief. Daarbij werkt Ex-Guard ook nauw samen met de verschillende fabrikanten om de bullbar zoveel mogelijk op te nemen in het ontwerp. Vaak zijn de bullbars al uitgebreid getest voor een nieuw model überhaupt op de markt komt.

Foto’s via Ex-Guard

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-06-2025
NannoJansen4 (960 x 539)

Nanno Janssen rijdt volop elektrisch door Europa

Al 27 elektrische vrachtwagens heeft Nanno Janssen in zijn vloot.
Nieuws
23-06-2025
Snowman1 (960 x 720)

Volvo FH16 Aero zo wit als sneeuw

De Volvo FH16 Aero met 780 pk kreeg niet de bedrijfskleuren van Schiffer Food Trading
Nieuws
22-06-2025
Scania 143 tourtocht (6)-1400

West-Friese Scania 143 truck tour

Afgelopen zaterdag, 21 juni was de West-Friese Scania 143 Truck Tour. Een fantastische, hete dag die begon bij Simon…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.