Nieuws
02-08-2018 | Door Iep van der Meer

Klaas de Waard van de VERN greep zijn kans. Midden in, wat in de pers als 'Komkommertijd' wordt aangeduid kwam hij met een alarmerend bericht over het chauffeurstekort. Slim van Klaas, want hiermee vraagt hij aandacht voor een probleem, en brengt hij meteen zijn club, de VERN weer onder de aandacht.

Niet alleen Klaas de Waard, maar iedereen slaat nu alarm over het chauffeurstekort. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en zelfs aan de overkant van de Oceaan komen ze chauffeurs te kort. Ik vind dat niet heel gek. Na een jarenlange verwaarlozing van een complete beroepsgroep is dit het resultaat. Wat ik bedoel met verwaarlozing? Daarmee bedoel ik het jarenlang consequent strepen van uren, onzinnige bekeuringen voor een paar minuten te lang rijden, te lage basislonen en ronduit slechte, zeg maar primitieve leefomstandigheden. Wie anders dan een beroepschauffeur is bereid om hele weken te wonen en werken in een hok van zo’n kleine acht kuub, zonder enige vorm van sanitaire voorzieningen? Ik hoor het onze vorige minister van Verkeer nog zeggen, ,,Die moderne cabines zijn echt heel comfortabel hoor!’’.. Ooit in zo’n kleine hotelkamer zonder sanitair geslapen minister?

En nee, vroeger maalden we daar ook niet om maar toen mocht je ook nog gewoon uren maken voor de baas tegen een vorstelijke beloning. Door de digitale tachograaf staan chauffeurs veel langer stil dan goed voor ze is, zijn exotische bestemmingen amper nog haalbaar en zijn er bijna geen parkeerruimtes beschikbaar met bruikbare sanitaire voorzieningen. Diezelfde digitale tachograaf heeft er ook voor gezorgd dat er veel minder betaalde uren gemaakt worden. Kortom, lang van huis, primitieve omstandigheden en een beloning die amper beter is dan die van iemand met een 36 urige werkweek. Daarbij komt nog dat je regelmatig als een hond behandeld wordt bij grote DC’s, waar nog niet eens afdakje voor je is boven het loket, laat staan een bak koffie.

Gek he? Dat niemand nog kiest voor dat eens zo prachtige chauffeursvak.. De gevolgen zullen zijn dat organisaties als TLN gaan pleiten voor de toelating van nog meer buitenlandse handjes aan het stuur. Dit om te voorkomen dat de groei van de economie krakend tot stilstand komt. Let maar op.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
31-03-2020
Klaas_de_Waard-1400.jpg

VERN: Regelingen moeten vervoerders lucht geven

Er wordt achter de schermen druk gewerkt aan allerlei regelingen om vervoerders wat meer lucht te geven…
Nieuws
11-02-2023
RWG Terminal BIGtruck

Chauffeurs dreigen met acties tegen RWG Terminal

Al eerder schreven we over de onvrede onder containerrijders over de geplande piektoeslag van de RWG Terminal.…
Nieuws
19-01-2017
100DAGEN182CHAUFFEURS-1024x683.jpg

Simon Loos heeft er 182 chauffeurs bij

In honderd dagen 100 chauffeurs werven, het leek Simon Loos een bijna onmogelijk doel. Maar niets bleek minder waar:…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.