Enkele duizenden buitenlandse chauffeurs, waaronder veel Polen, die in het Verenigd Koninkrijk werkten als chauffeurs, gaan terug naar eigen land vanwege corona en vanwege gewijzigde belastingregels. De Britten hebben verder, ook vanwege corona, een grote achterstand opgelopen in chauffeursexamens.
De Britse TLN, de RHA, luidt de noodklok omdat nu al blijkt dat hun leden de vracht niet allemaal meer weg krijgen naar de klant. Tal van kleine transportbedrijfjes, eigen rijders en zzp-ers zijn door nieuwe belastingregels in het VK in de problemen gekomen. De coronacrisis helpt ook al niet, maar er is nog een derde gegeven. Vanwege de brexit is het voor langer gekwalificeerde banen vrijwel onmogelijk om personeel van buiten het land te halen, want de grens met Europa moest en zou dicht.
Het gevolg is een snel oplopend chauffeurstekort, waarbij het ook nog zo is dat ongeveer de helft van de circa 300.000 Britse chauffeurs ouder is dan 50 en dus niet zo ver meer afzit van het pensioen.
Dit probleem speelt overigens ook in Nederland. Ook bij ons is de uitstroom groter dan de instroom van jonge nieuwe werkkrachten, alleen is het aandeel ouderen wel veel lager. De Britse TLN zegt dat het, zeker op de korte termijn, weinig kan uitrichten om structureel iets te doen aan het tekort aan chauffeurs. “Stil blijven zitten en de klap afwachten”, aldus de RHA.