Eén van die Chinese merken is Foton. Met de Auman EST A-model hebben ze een alternatief voor de Russische markt. De truck lijkt op een Actros, heeft een 12 liter motor met 470 pk en een automatische versnellingsbak. De motor is een in licentie gebouwde Cummins, de versnellingsbak is een ZF en de cabine is afkomstig van Foton zelf. Dat bedrijf heeft banden met Mercedes-Benz en dat kun je er een beetje aan zien zeg maar.
Alles bij elkaar is het dus een Chinees chassis met Duits- Amerikaanse technologie, al dan niet onder licentie gebouwd in China. Je kunt je dan ook afvragen hoe effectief de handelsboycot is want het lijkt er op dat bedrijven als Cummins, Mercedes-Benz en het Duitse ZF aan de achterkant toch bemoeienis hebben met dit product.
Hieruit blijkt hoe gecompliceerd de wereld in elkaar zit. Europese- en Amerikaanse merken willen graag hun graantje mee pikken van de enorme Chinese markt maar via dat land lijken ze de regie kwijt van waar die producten vervolgens verkocht worden.
De Russische klant van Foton, Eurocement besloot vorig jaar tot de aanschaf van maar liefst zestig van deze trekkers. Dit bedrijf reed tot nu toe met Mercedes-Benz trucks dus qua uiterlijk past zo'n Foton prima in de vloot. Of de kwaliteit ook lijkt op die van de Mercedes-Benz trucks zal de tijd leren. Bron: 40ton.net