Chinese Volvo kloon uit Roemenië

Nieuws
26-08-2024 | Door Iep van der Meer

De ATP truck die je hier ziet wordt gebouwd in Roemenië maar het gaat hier om een Chinees bedrijf. Chassis en aandrijflijn zijn dan ook Chinees, maar de cabine is een regelrechte kopie van een Volvo FH met een ander frontje.

ATP bouwt al vijf jaar Chinese trucks in Roemenië. Dat zijn vooral goedkope trucks die lokaal worden ingezet. Daarvoor worden chassis en cabines van Shaanxi gebruikt, die onder het ATP merk gevoerd worden. Nieuw is dat er nu ook een internationaal inzetbare truck is, gebaseerd op chassis en motoren van het Chinese Dayun.

Voor de Roemeense markt is prijs belangrijk en het zou zomaar kunnen dat Roemeense vervoerders nu door het lage prijskaartje deze nieuwe ATP Truston 550CP zullen inzetten voor transporten door heel Europa. De truck is een Roemeense variant op de Dayun V9 trekker, die dus Chinese techniek combineert met Europees design. Tenminste, voor wat betreft de zijwanden van de cabine. Die lijken namelijk rechtstreeks gekopieerd te zijn van de Volvo FH. Een samenwerking is het echter niet, de Chinezen beweren dat de ontwerpers hooguit ‘geïnspireerd’ zijn door de FH cabine.

Als je de foto’s goed bestudeert zie je dat de Volvo cabine in vrijwel ieder detail is nagemaakt. Zelfs de spiegels en de omlijsting van de lichtbak boven de voorruit zijn vrijwel identiek. Wel is er een nieuw front gemonteerd wat gelijkenis vertoont met de Toyota Yaris. Een designprijs gaat ATP hier niet mee winnen in Europa. Ook in het interieur is goed afgekeken zeg maar. Het dashboard toont de zelfde lijnen, maar ook de kastjes boven de voorruit en zelfs de schakelaar voor de interieur verlichting zijn duidelijk 'geïnspireerd' door Volvo. Zelfs de bediening van de versnellingsbak is het zelfde als bij Volvo, namelijk met een kastje aan de stoel. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg maar, maar het lijkt ons dat Volvo hier wel wat tegen zou kunnen doen.

De truck is voorzien van een Weichai Dieselmotor van 13,5 liter in Euro-6 uitvoering. Deze levert 550 pk volgens opgave. De versnellingsbak is een 16 traps geautomatiseerde transmissie van het Chinese bedrijf Fast Gear. De truck is verder voorzien van alle verplichte elektronische systemen voor anti- collision en dode hoek, net als een automatische noodrem assistent en lane support. Ook snelheidsdetectie is aan boord. De nieuwe ATP is te zien tijdens de IAA in Hannover vanaf 17 september. Bron: 40ton.net

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
02-08-2023
camiones-chinos

Enorme stijging Chinese trucks naar Rusland

De Russische markt is sinds de oorlog in de Oekraïne gesloten voor West Europese truckmerken. Daar profiteren…
Nieuws
24-06-2024
IMG_8359

Chinese Scania kopie van JunFeng

De Chinezen hebben een Scania op het kopieerapparaat gelegd. De nieuwe JunFeng is duidelijk ‘geïnspireerd’ op een Scania…
Nieuws
13-09-2024
jac_wywrotka_donieck_2

Chinese JAC trucks voor Oekraïne

Het Chinese JAC is actief in de Oekraïne, getuige de levering van 13 kippers in de regio Dontesk. Of het daarbij gaat…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.