Het Chinese Q-Truck zit Tesla en Volvo op de hielen door een elektrische truck te onthullen die autonoom rijdt en die dus geen cabine meer heeft. De Chinese ontwerpers hebben wel de traditionele vorm van een vrachtwagen aangehouden.
Achter de Q-Truck zit Xijing Technology, dat de kennis rond de Q-truck baseert op autonome voertuigen die in afgesloten havengebieden rijden, zoals dat bij ons ook op de Maasvlakte gebeurt. Daar waar voorheen de cabine zat, heeft Q-Truck nu de tractiebatterijen ondergebracht. Dat lijken er veel en dat klopt: de Q-Truck kan tachtig ton GVW verslepen, aldus Chinese bronnen. De actieradius is niet zo groot. Q-Truck heeft twee trucks ontworpen, een snellere en een minder snelle, dit alles met het oog op verkeer in havens. De langzamere heeft een actieradius van 65-150 kilometer afhankelijk van de belading en de snellere heeft een actieradius van 150-300 km.
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het hele verhaal!