CNV: ‘Chauffeurs worden nog steeds slecht behandeld’

Nieuws
25-03-2020 | Door Tim de Jong

Hun goederen mogen ze laden en lossen, maar op een warm welkom hoeven de vrachtwagenchauffeurs niet te rekenen. Uit een peiling die CNV Vakmensen afgelopen dagen hield onder vrachtwagenchauffeurs blijkt veel ergernis over de manier waarop zij hun werk moeten doen. “De chauffeurs worden op veel plekken behandeld als paria’s, alsof ze zelf het virus komen verspreiden”, concludeert CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel.

 

In totaal 131 chauffeurs deden mee aan de peiling en deelden hun ervaringen. Meer dan de helft maakt zich grote tot zeer grote zorgen dat ze tijdens het werk het coronavirus oplopen. In veel gevallen lukt het hen ook niet om voldoende afstand van anderen te houden, vooral in de wachtruimtes bij het aanmelden van de vracht. Verreweg de meeste chauffeurs (84%) geven aan dat ze allerlei maatregelen nemen om zichzelf te beschermen (handgel, een eigen watertankje en zeep, desinfecterende doekjes, geen handen geven).

 

In de peiling geven 117 chauffeurs aan dat ze – sinds het coronavirus – anders worden behandeld. “Veel bedrijven waar chauffeurs komen, hanteren zeer strikte maatregelen om hun eigen medewerkers te beschermen”, zegt Van Rijssel. “Het gevolg is dat de arbeidsomstandigheden en de behandeling van chauffeurs die komen laden of lossen slechter is dan voorheen. Ze staan dicht op elkaar gepakt in kleine wachtruimtes en mogen het pand niet in. Op veel plekken hangen papieren dat de toegang is geweigerd, ook voor een toiletbezoek. Dus kunnen de chauffeurs nergens terecht of zijn ze aangewezen op een niet al te frisse Dixie, zonder stromend water of handgel. We kregen ook reacties van vrouwelijke chauffeurs, die op meerdere plekken geen gebruik konden maken van het toilet. Een van hen ging uit voorzorg maar minder drinken.”

Goed of slecht geregeld

CNV Vakmensen vroeg de chauffeurs naar bedrijven die het goed en slecht geregeld hebben. “Een pluspuntje voor het bedrijf RedStar in De Lier, daar krijgen chauffeurs zelfs een klein lunchpakket mee”, merkt iemand op. Van Rijssel: “Dit soort verhalen horen we gelukkig ook, de chauffeurs noemen veel bedrijven die het goed voor elkaar hebben. Maar helaas is er een schrikbarend lange lijst van bedrijven die er een potje van maken. Daar zitten helaas ook een flink aantal supermarkten tussen. We hebben nu namen en rugnummers en daar gaan we ze zeker op aanspreken.”

Meer aandacht

Samen met de werkgevers lanceren de vakbonden deze week een campagne, om aandacht te vragen voor de situatie van vrachtwagenchauffeurs. “We willen graag dat bedrijven en vooral ook de mensen die daar werken normaal blijven doen tegen de chauffeurs. Behandel de chauffeur zoals je zelf behandeld wilt worden. Dan moet het goed komen.”

Een greep uit de reacties:

“Bij sommige klanten mag je nog gebruikmaken van het toilet en krijg je een kopje koffie. Bij de meeste bedrijven hangt info, dat je niet naar binnen mag. Er is vaak ook geen Dixie aanwezig.”

“Bij weinig bedrijven mag je naar binnen, Dixies heb ik nog niet gezien. Gelukkig heb ik wielen waar ik tegenaan kan plassen.”

“Bedrijven vertellen wel vaak waarom niet. Dat snap ik ook wel, maar goed wij zijn gewoon mensen die verantwoordelijk willen omgaan met deze crisis.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
05-03-2020
CNV_vlag.jpg

CNV: Pas geen wachtdagen toe bij ziekte

Om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moeten werkgevers in de sector transport en logistiek…
Nieuws
30-03-2020
MAAT-Transport.jpg

CNV en Maat Transport in de clinch over vakantiegeld

Transportbedrijf Maat uit Alblasserdam (180 werknemers) heeft de werknemers per brief meegedeeld dat…
Nieuws
26-03-2020
200324-bhcs_vivalytic-anwendung_nah_qr_vri_16-9.jpg

Ook nu blijkt een monopolie een slechte zaak

In bijna alle vrachtwagens die door Europa rijden zit techniek van de Duitse toeleverancier Bosch. Meestal…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.