CNV: 'Slapen in snikhete cabine is vragen om ongelukken'

Nieuws
25-06-2019 | Door Tim de Jong

Vrachtwagens moeten standaard worden uitgerust met een standairco. Chauffeurs die onderweg moeten overnachten, kunnen daarmee zelf de temperatuur in de cabine regelen. “Slapen in een snikhete cabine is vragen om ongelukken”, vindt Tjitze van Rijssel, bestuurslid bij CNV Vakmensen. “Tegen chauffeurs die moeten overnachten in een cabine zonder standairco zeg ik: wees verstandig, denk aan de verkeersveiligheid, zoek een hotel op en stuur de rekening maar naar je werkgever.”

Een warme cabine vergroot de kans op ongelukken, bleek eerder al uit Duits onderzoek. Uitgaande van een aangename cabinetemperatuur (van 22 graden) neemt het aantal ongelukken met 11% toe als de cabinetemperatuur stijgt naar 27 graden. Bij een cabinetemperatuur van 32 graden stijgt het aantal ongelukken zelfs naar 22%, aldus CNV Vakmensen.

Onderzoek naar cabine

De cabinetemperatuur is een van de knelpunten die vorig jaar grondig zijn onderzocht door de cao-partijen in de transportsector (werkgevers en vakbonden). Uit het onderzoek blijkt dat er tijdens het rijden geen probleem is met de temperatuur, maar wèl bij stilstand. Dit is vooral het geval bij cabines die geen standairco hebben.

Gevolgen

“Het is slecht slapen in een hete cabine die je niet goed kunt koelen. En een slechte nachtrust heeft een bewezen effect op je concentratie en reactievermogen”, zegt Van Rijssel. Hij adviseert chauffeurs om verstandige keuzes te maken als ze last hebben van de hitte. “Een chauffeur heeft recht op een comfortabele en veilige werkplek. Een werkgever is daarvoor verantwoordelijk. Bij een veilige cabine hoort wat ons betreft ook een standairco. Vrachtwagens moeten daar zo snel mogelijk standaard mee worden uitgerust. Als er geen standairco aanwezig is, adviseer ik chauffeurs die moeten overnachten om niet in die hete cabine te blijven, maar een hotel te zoeken en de rekening naar de werkgever te sturen.”

Verbod op slapen

De bond vraagt vooral aandacht voor chauffeurs met een aangepaste (meestal verlaagde) cabine, zoals vaak in het autotransport en zwaar transport het geval is. “Dan zit je dichter op de motor en heb je warmte van alle kanten. Die aangepaste cabines zijn totaal niet geschikt om de nacht door te brengen. Dat zou dan ook helemaal verboden moeten worden, zelfs als er een standairco in zit”, vindt Van Rijssel.

Terrasverwarmer

De eerste werkgever die moeilijk doet over een hotelrekening, belooft Van Rijssel alvast “een warm bezoekje”. “We nemen dan een terrasverwarmer mee, zetten die op de hoogste stand en dan moeten we maar eens een goed gesprek met elkaar gaan voeren.”

Oproep aan chauffeurs

CNV Vakmensen roept vrachtwagenchauffeurs op om hun ervaringen met de warmte te delen via het online platform ‘Je Achterban’ . “We horen graag hoe ze deze dagen doorkomen, of ze een standairco in hun cabine hebben en of ze tips voor hun collega’s hebben.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-03-2020
MAAT-Transport.jpg

CNV en Maat Transport in de clinch over vakantiegeld

Transportbedrijf Maat uit Alblasserdam (180 werknemers) heeft de werknemers per brief meegedeeld dat…
Nieuws
27-05-2021
rolcontainer_simon_loos_lr.jpg

Nieuwe CAO in beroepsvervoer een feit

Vakbonden en werkgevers in de transportsector hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe, tweejarige…
Nieuws
25-02-2020
CNV_vlag.jpg

CNV ontevreden over loonbod werkgevers

Na het FNV, blijkt ook het CNV niet tevreden over het loonbod van de werkgevers van 2,5% loonsverhoging per jaar…