Vakbond CNV verliest een aantal ervaren kaderleden, die het oneens zijn met de koers die de vakbond vaart. Dat blijkt uit documentatie die de redactie van BIGtruck is toegezonden. Het te ondertekenen pensioenakkoord bleek volgens het vijftal de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen.
De vertrokken kaderleden laten in de publicaties weten het ‘al langer’ oneens te zijn met het beleid van het CNV. Ze verwijten hun bondsbestuur onvoldoende op te komen voor de belangen van de chauffeur. Het CNV-bestuur zou te makkelijk toegeven aan de voorstellen van overheid en werkgevers. Het laatste voorbeeld hiervan zou zijn de intentie van het CNV-bestuur om het pensioenakkoord te ondertekenen. De vertrekkende kaderleden verwijten het CNV-bestuur dat zij zich onvoldoende van de inhoud van het pensioenakkoord op de hoogte heeft gesteld, waardoor ondertekening nog niet aan de orde zou kunnen zijn. Uit de briefwisseling blijkt verder dat de kaderleden de eer aan zichzelf hebben gehouden en over willen stappen naar Vakbond De Unie.
Meer inspraak
Volgens CNV-voorman Tjitze van Rijssel lagen de vertrokken kaderleden inderdaad al langer dwars. “Dat heeft tot diverse gesprekken geleid, waarbij we bijvoorbeeld inzake het pensioenakkoord extra uitleg hebben verschaft. Over dat akkoord hebben we destijds een ledenraadpleging gehouden, waaruit bleek dat onze achterban akkoord ging. We hebben elke keer weer proberen te zorgen dat we als CNV als één man naar buiten toe te werk gaan, maar het vijftal bleef bezwaren houden, ook in andere kwesties. Dat kwam neer op meer inspraak en toen dat volgens onze bondsregels niet bespreekbaar was, is uiteindelijk een motie van wantrouwen tegen de voorzitter van de Bondsraad ingediend. Die motie haalde het ook niet waarna wederom een gesprek met het vijftal volgde. Spijtig genoeg werden we het niet eens en dan moet je dat onder ogen zien en consequenties trekken. Het vijftal verlaat het CNV en nu moeten wij op zoek naar kaderleden die we nodig hebben in onze contacten met andere instanties en bij CAO-onderhandelingen.”
Hoeveel vertrokken?
Over hoeveel vertrokken kaderleden het gaat is niet heel precies duidelijk, onze bronnen hebben het over vijf man en over zestig man. Ook is niet goed te achterhalen hoe de scheiding tot stand kwam, maar feit is dat het CNV een aderlating heeft moeten ondergaan als gevolg van de standpuntinname rond het pensioenakkoord.
Verandering
Uit ons toegestuurde teksten blijkt verder dat de vertrokken kaderleden zich bij De Unie in willen zetten voor 'echte arbeidsvoorwaarden in het transport' en men beoogt een 'echte verandering' binnen de bonden. De Unie zou tegen het pensioenakkoord hebben gestemd en de voormalige CNV-kaderleden zeggen onder druk gezet te hebben gevoeld om in het gareel te blijven over het beleid van het CNV.