Vandaag oordeelde de kantonrechter in Leeuwarden dat Brinkman Trans Holland drie actieve vakbondsleden van FNV Transport en Logistiek op straffe van een dwangsom van € 10.000 weer gewoon hun werk moet laten doen. Ook moet het transportbedrijf uit Emmen met terugwerkende kracht loon uitbetalen. De vakbond FNV voelt zich met de uitspraak gesteund in de strijd tegen de race naar beneden en is blij dat werknemers die voor hun rechten opkomen ook door de rechter worden gesteund.
Het bedrijf uit Emmen wil al langer af van de chauffeurs die voor hun rechten opkomen, gaf twee van hen zelfs ontslag op staande voet en stopte de loonbetaling. Twee weken geleden diende de rechtszaak, die door veel chauffeurs werd bijgewoond.
Cao niet nageleefd
Al langere tijd spelen er bij de IKEA-transporteur problemen met naleving van de cao en andere wetgeving. De inspectie deed in december al een inval en FNV won eerder een rechtszaak over het niet naleven van de cao en de rij- en rusttijdenwet en over de inzet van buitenlandse chauffeurs. Goede transportbedrijven hebben last van de valse concurrentie van bedrijven die zich niet aan de regels houden.
Vrachtwagenchauffeur en FNV-kaderlid Erik Meijer: ‘Ik vind het jammer dat het twee keer nodig was om de juridische weg te bewandelen. We hebben nooit iets geks aan Brinkman gevraagd, alleen waar we recht op hebben. Ik ben blij met de uitspraak en hoop snel weer aan de slag te kunnen.’
Vrachtwagenchauffeur en FNV-kaderlid Martin Swint: ‘Deze zaak heeft de nodige impact gehad, ook op onze privélevens. We zijn belasterd en bedreigd, maar hebben nooit de handdoek in de ring gegooid. Nu de rechter ons voor de tweede keer in het gelijk stelt, gaan we er vanuit dat we snel weer aan het werk kunnen zonder verdere gekke fratsen.’
Werkgever bedreigt chauffeurs
Brinkman Trans Holland transporteert volgens het FNV voor IKEA planten van Nederland naar Scandinavië en Engeland. Het bedrijf was volgens de bond niet gediend van vakbondsonderzoek naar cao naleving bij de Nederlandse chauffeurs en bij de chauffeurs uit Moldavië en Oekraïne die voor het bedrijf rijden. Er werden via e-mail en Facebook forse bedreigingen geuit tegen zowel de chauffeurs als een vakbondsmedewerker, waaronder enkele doodsbedreigingen. De bedreigingen werden in het vonnis door de rechter benoemd.
BIGtruck heeft in een eerder stadium Brinkman al om een weerwoord verzocht, maar heeft nog niks van deze werkgever vernomen. We hopen dat Brinkman dit alsnog zal doen.