“Het is van belang dat er meer spreiding komt in het aan- en afleveren van containers via de weg. Dit is niet alleen in het belang van RWG, maar voor de hele keten. Met deze maatregel wil RWG de bezetting van de tijdslots beter benutten om zodoende een efficiëntere doorstroom van containers te realiseren en de beschikbare capaciteit beter te benutten,” aldus de terminal op de eigen website.
RWG-terminal ontwijken
BIGtruck sprak met Rene Sloof van de VERN. Hij toonde zich allerminst verbaasd over de gang van zaken. “Rederij ONE heeft al een schip vol containers naar een andere terminal laten gaan. Ook de klanten waar ik voor rij leiden mij om naar andere terminals. Het is rustig overdag nu bij de RWG. Dus de toeslag werkt wel, maar of dat zo de bedoeling was?, vraagt hij met een glimlach.
Eerder dit jaar dreigde de VERN de terminal te blokkeren wanneer de toeslag ingevoerd zou worden. “Maar dat is nu niet nodig. De komende drie weken kijken we de situatie aan. We hebben er het volste vertrouwen in dat de RWG nog minder containers krijgt te verwerken en er zo achter komt wat het effect is van hun maatregel,” zegt Sloof.