Nog maar nauwelijks is het stof neergedaald van de feestelijkheden rond de introductie van de nieuwe DAF truckgeneratie, of het bedrijf kondigt een nieuwe fabriek aan speciaal voor batterijen en elektromotoren. Dat meldt het Eindhovens Dagblad.
Met de nieuwe productielijn maakt DAF Trucks het mogelijk om op jaarbasis 2500 elektrische trucks te bouwen. Tot nu toe betrekt DAF de benodigde componenten van stadsgenoot VDL, dat ze inbouwt bij bussen. Maar DAF verwacht dat de vraag naar elektrische trucks dusdanig zal toenemen, dat het de productie zelf ter hand moet nemen.
DAF LF en CF Electric
Al in de loop van volgend jaar verwacht DAF dat de eerste nieuwe aandrijflijnen uit de nieuwe fabriek zullen komen. Het contract met VDL loopt binnenkort af. DAF biedt op dit moment de DAF LF en CF aan als elektrische truck. Afgelopen jaar werden die voorzien van een nieuw type batterij, waardoor de actieradius verdubbeld werd. Van de nieuwe generatie XF, XG en XG+ heeft DAF nog geen (batterij) elektrische variant.
Mercedes-Benz, Scania, Volvo, Renault, MAN
DAF Trucks sluit met deze werkwijze aan bij zijn voornaamste concurrenten. In oktober startte Mercedes-Benz de productie van de nieuwe eActros, terwijl Scania druk is met de bouw van een soortgelijke fabriek als DAF, op het eigen terrein in Södertälje. Renault kan in de klasse van 3,5 tot 19 ton nu een elektrische truck aanbieden, en MAN de eTGM. Volvo heeft sinds 2019 de FL en FE Electric in de aanbieding, Scania sinds kort de P25 en DAF dus de LF en CF Electric.