DAF trucks bood BIGtruck de gelegenheid enkele youngtimers te rijden tijdens de feestelijkheden ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan. Hoe ging de introductie van 95.500 ook weer, de eerste Super Space Cab van het merk?
De jaren negentig waren roerige tijden voor DAF. Zoals in BIGtruck is te lezen, schakelde het bedrijf om van de wederopbouw naar de globalisering. DAF stond in 1994 weer op eigen benen, maar daarvoor moesten wel eerst 2500 mensen ontslagen worden en konden sommige crediteuren van DAF, ook klanten naar hu geld of hun al afgebouwde en betaalde trucks fluiten, die op dat moment net op het verkeerde terrein stonden. DAF bouwt inmiddels zo'n 250 trucks per dag, maar in 1994 waren dit er slechts 40 per dag. Mondjesmaat werd er weer begonnen in een wereld die langzaam herstelde van economische recessie. In de coulissen stond een spectaculaire nieuwe DAF te wachten: de 95.500 met Super Space Cab!
Motor
DAF maakte al decennia lang gebruik van de 11,6 liter motor, waarvan iedereen vindt dat dit een DAF-motor is, maar wat in de basis een Leyland-blok was. Niet iedereen wist dat DAF's Hans Staals, soms nog bij de fabriek te vinden, in het diepste geheim werkte aan een grotere motor die veel moderner was. Maar het was nog te vroeg. Met maximaal 380pk telde DAF niet echt mee in het geweld van de concurrentie: Mercedes met een 480 pk V8, Iveco met een 420 pk V8, MAN met een 500 pk motor en natuurlijk Scania met een V8. Stuk voor stuk grotere blokken die al flink richting de 500 pk gingen. In 1994 was het dus verbazing alom op de BedrijfsautoRAI van 1994, dat het uit een faillissement herrezen DAF met een nieuw topmodel kwam: 500 pk, 14 liter en meteen de grootste cabine: de Super Space Cab! Tijdens eerste ritten bleek meteen hoe loeisterk dat Cummins blok was en wat een heerlijk geluid er vanaf kwam!
En nu dan?
Ook nu nog is de 95.500 een opvallende verschijning, niet alleen vanwege de kleur, maar vanwege de grootte van de cabine en het woeste geluid. Het wegrijden gaat eenvoudig en met een paar keer het gas intrappen vliegt de veteraan de kombaan over van de DAF-testbaan in St. Oedenrode. Ondanks dat mooie geluid, dringt bij deze DAF niet zoveel motorgeluid in de cabine als bij de 3600 waar we eerst mee reden. Nog een paar cijfers: De 95.500 woog leeg al iets meer dan acht ton en de motor leverde 2100 Nm trekkracht. Waarden die nu ook nog gewoon zijn. Met een normale standaard trailer heeft de youngtimer geen enkele moeite, het was erg leuk om weer eens een ritje hiermee te mogen maken!