Tijdens het verjaardagsfeestje van DAF konden we op de proefbaan in St. Oedenrode nog even een rondje rijden met een gerestaureerde DAF 3600 FTG uit 1987.
Dit cabinetype was de bredere versie van de F218 cabine en kennen we als F241 cabine. het getal staat gewoon voor de breedte van de cabine, exclusief de spiegels. Het kenmerk was dat dit de eerste kantelcabines bij DAF waren. De bredere F241 cabine werd afgelost in 1988, door de eerste DAF 95. Met de brede cabine wilde DAF klanten bereiken die steeds langere afstanden aflegden, bijvoorbeeld naar het midden oosten. Met name Britse en Nederlandse klanten reden in de tijd van deze cabine nog met regelmatige lijndiensten die kant op.
VISAR
Eenmaal ingestapt weet ik het meteen weer: de grote hendel op het dashboard voor het handgas. De pijltjes in het dashboard die gaan branden wanneer je zou moeten op- of terugschakelen. Dit was de zogeheten VISAR, Verbruiks Indiactor Schakel Adviseur, en je kunt van DAF zeggen wat je wilt, maar hiermee waren ze hun tijd ver, ver vooruit. Dit gerestaureerde exemplaar, een drie-asser die een truckleven lang een asfaltkipper heeft getrokken in Frankrijk, is weer terug in Nederland en in oude glorie hersteld.
Maiden trip
Op van mijn eerste reizen was ik onderweg met een minder sterke variant, de 2800, maar dan wel met hoge cabine, de Space Cab, van Barneveld naar Moskou. Weer in hetzelfde type cabine stappen doet een mens beseffen dat hij ouder wordt. Maar dan valt alles toch een beetje op zijn plek, zeg maar. Het schakelen gaat echter toch niet te makkelijk, omdat drie, vijf en zeven toch behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Maar ook dit went, en met het bekende geluid, dat veel nadrukkelijker aanwezig is dan nu in de XF-tijd, brullen we met een gangetje van 70 km/h over de testbaan. Het is niet meer goed voor te stellen, maar met deze cabine toonde DAF zich een ware pionier waar het een grote werk- en leefruimte betrof voor de chauffeur, waarin hij ook fatsoenlijk kon overnachten en rusten. Eigenlijk schiet me alleen de Globetrotter cabine van Volvo te binnen die hier mee kon wedijveren en die DAF destijds aftroefde door als eerste met airco te komen.
Complimenten
Na twee rondjes over de testbaan rest me niets anders dan de trotse eigenaar te complimenteren, want echt alles werkt gewoon aan deze veteraan. Wanneer we de afslag nemen vanaf de buitenbaan naar het binnenterrein, stamp ik instinctief op de cabinevloer en ja hoor, daar zat inderdaad de motorrem die zich direct grommend laat horen. Heerlijk!
Kijk ook nog even naar de foto van het interieur: het raampje moest je open zwengelen en uitstroomopeningen voor de ventilatie in de deuren, niemand had er nog van gehoord.
De 3600 ATi kwam pas in 1985 op de markt, DAF scoorde vooral met de 3300 die tijdens de BedrijfsautoRAI van 1982 werd onthuld. Een kenmerk van de 3600 ATi is de efficiëntere achteras van het hypoïd type, destijds iets heel nieuws. Maar wanneer ik ben uitgestapt kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik hiermee naar Moskou ben geweest. En aan een losadresje in Teheran, Kabul of Ryaad met deze DAF moet ik eerlijk gezegd helemaal niet meer denken!
Tim de Jong