In 1999 zagen we in Papenburg een opleggerschotel met daarin geïntegreerd aansluitingen voor licht en lucht. Aankoppelen, met een druk op de knop de poten omhoog en wegrijden dus. Ideaal, maar het productiestadium heeft het nooit gehaald. Nieuw was het ook al niet, want DAF bouwde dat voor de oorlog al, zo bleek vandaag in het DAF museum in Eindhoven.
De DAF Losser, een revolutionair voertuig waarmee de voorloper van de zeecontainer vervoerd kon worden had hem al, deze 'koppelschijf'. Het door Huub van Doorne ontwikkelde en gepatenteerde systeem heeft de aansluiting voor verlichting en voor de remmen in de schotel. Dat was overigens in die jaren nog geen luchtdruk. De remmen werkten in die tijd op vacuüm. De chauffeur hoefde alleen nog twee handels over te halen waarmee de boel geborgd werd. Ook het optrekken van de landingspoten ging automatisch.
Dat het systeem van Wabco wat we in 1999 zagen in Papenburg het uiteindelijk niet gehaald heeft is niet zo vreemd. Het aantal aansluitingen is namelijk enorm gegroeid door ABS, ESP en allerlei andere elektronica. Om dat allemaal automatisch via de kingpin te organiseren op een manier dat het ook heel blijft bleek kennelijk toch wat te ingewikkeld.
Het DAF systeem kende ik echter niet tot vandaag. Zo leer je ook tijdens je zoveelste bezoekje aan het DAF museum toch altijd wel weer wat nieuws. Echt een aanrader, dat museum. ">Check de website voor openingstijden!