Bij het ontwerp van de XD-cabine ging het vooral om zicht rondom, omdat chauffeurs met dit type truck in de regel in druk bevolkte, vaak stedelijke gebieden rijden. Van de XD komen drie cabineversie beschikbaar: dagcabine, slaapcabine en hoge slaapcabine. In de XD komt een elf liter motor te staan.
Verder deelt deze truck serie veel DNA met de vorig jaar onthulde XF, XG en XG+. Dus ook een nieuw stuurwiel, en een volledig digitaal dashboard. Minder zichtbaar zijn een nieuw ontworpen voorzijde van het chassis en een nieuwe ophanging van de achteras.
Bouwvoertuigen
DAF komt ook met bouwvoertuigen die worden aangeduid als XDC en XFC. De XDC en XFC zijn ontworpen voor pittige werkzaamheden onder uitdagende omstandigheden en hebben daarom een sterkere bumper en een stalen beschermingsplaat voor de radiateur. De XDC en XFC hebben een grote oploophoek en een grote bodemvrijheid voor de off-roadprestaties. De bouwtrucks zijn nu te bestellen en worden vanaf begin volgend jaar gebouwd in Eindhoven. De XD-modellen krijgen dan de MX11 motor, de XF-versies de sterkere MX13 motor.
Nieuwe elektrische trucks
DAF komt meteen ook met een XD Electric en een XF Electric. Kenmerken zijn dat ze zowel als bakwagen als als trekker leverbaar zijn. Er zijn twee elektromotoren beschikbaar, van 170 tot 350 kW (230 tot 480 pk) en de klant kan kiezen uit twee tot vijf batterijen. In dat laatste geval loopt de actieradius op tot 500 km. Snel laden is ook mogelijk en wel tot 325 kW vermogen. Een batterijpakket van drie stuks kan hiermee in iets meer dan drie kwartier worden opgeladen tot 80% van zijn capaciteit. Ook de elektrische trucks gaan begin 2023 in productie, in een nieuwe fabriek in Eindhoven.
Aan het begin van de IAA werd bekend dat DAF met de nieuwe truckserie wederom de Truck of the Year award heeft gewonnen. Het is voor het eerst dat DAF deze prijs twee keer achter elkaar wint.