DAF marktleider in België, maar de Duitsers rukken op

Nieuws
05-01-2024 | Door Maarten van der Westen

De Belgen dragen 's Neerlands trots DAF een warm hart toe, zo blijkt uit de cijfers van 2023. Toch is het niet allemaal goed nieuws, want de Duitsers komen er aan.

Vorig jaar verkocht DAF in België in totaal 1514 trekkers en 486 bakwagens. Hiermee verkocht het merk maar liefst 104 vrachtwagens meer dan in 2022. Het gaat goed met het transport in België: vrijwel alle merken konden vorig meer verkopen bijschrijven dan in het jaar ervoor. Alleen Renault verkocht fors minder vrachtwagens.

Met een marktaandeel van 24,73% was DAF absoluut koploper bij onze zuiderburen. Toch is het niet allemaal goed nieuws: het marktaandeel was een aantal procent lager dan in de jaren ervoor. Ook Volvo, dat op de tweede plaats eindigde, verkocht meer vrachtwagens maar moest marktaandeel inleveren.

Inhaalslag

Vorig jaar deden de Duitsers het beste zaken in België, zo blijkt uit de cijfers. Mercedes-Benz vinden we op plaats drie, met MAN vlak er achter. Beide merken zijn met een opmerkelijke inhaalslag bezig. Mercedes-Benz wist vorig jaar maar liefst 463 vrachtwagens meer te verkopen ten opzichte van 2022. Bij MAN was dit aantal 408 stuks. Beide Duitse merken vergrootten hiermee dan ook hun marktaandeel in België.

Opvallend is het verlies van Renault in België: als enige wist het Franse merk minder vrachtwagens te verkopen. In de ranglijst werd Renault dan ook voorbij gestoken door Iveco, dat met name meer bakwagens verkocht in België. Ook Ford Trucks, dat in België officieel aanwezig is, had een goed jaar en verkocht in totaal 341 vrachtwagens. In totaal werden in België in 2023 maar vijf trucks verkocht die niet van de acht grote merken waren: drie Maxus, één Sany en één Tatra kwamen erbij.

Bron: FEBIAC

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.