Op de IAA toonde DAF een experimentele variant van de DAF XF. Op het eerste gezicht een normale variant, maar wie beter kijkt, ziet dat de onderkant van de cabine verder naar voren staat dan de rest van het front van de cabine.
De redactie van BIGtruck zag een soortgelijke 'onderlip' op de strak gestroomlijnde, experimentele Volvo FH die op Elmia stond. Het idee is hier om de luchtstroom, eerder en subtieler te breken, waardoor de luchtweerstand afneemt. Tegelijkertijd ontstaat de mogelijkheid om de veiligheid te verbeteren.
Vanaf volgend jaar mogen, dus niet 'moeten', truckfabrikanten starten met het ontwerpen van 'neusjes' om de stroomlijn verder te verbeteren en om een kreukelzone aan te brengen die inzitten van personenauto's in de buurt van de vrachtwagen beter beschermt. We hebben de indruk, dat deze eerste initiatieven van DAF en Volvo, kunnen leiden tot doorbraken in het stroomlijnen van trucks, wat dan weer een duidelijk beter brandstofverbruik tot gevolg zal hebben. Echter de verwachting is, dat de eerste cabines voorzien van een kort torpedofrontje, pas rond 2022 op onze wegen zullen verschijnen. Dat duurt dus nog drie IAA's!