Nieuws
23-09-2016 | Door Tim de Jong

Op de IAA toonde DAF een experimentele variant van de DAF XF. Op het eerste gezicht een normale variant, maar wie beter kijkt, ziet dat de onderkant van de cabine verder naar voren staat dan de rest van het front van de cabine.  

De redactie van BIGtruck zag een soortgelijke 'onderlip' op de strak gestroomlijnde, experimentele Volvo FH die op Elmia stond. Het idee is hier om de luchtstroom, eerder en subtieler te breken, waardoor de luchtweerstand afneemt. Tegelijkertijd ontstaat de mogelijkheid om de veiligheid te verbeteren.  

Vanaf volgend jaar mogen, dus niet 'moeten', truckfabrikanten starten met het ontwerpen van 'neusjes' om de stroomlijn verder te verbeteren en om een kreukelzone aan te brengen die inzitten van personenauto's in de buurt van de vrachtwagen beter beschermt. We hebben de indruk, dat deze eerste initiatieven van DAF en Volvo, kunnen leiden tot doorbraken in het stroomlijnen van trucks, wat dan weer een duidelijk beter brandstofverbruik tot gevolg zal hebben. Echter de verwachting is, dat de eerste cabines voorzien van een kort torpedofrontje, pas rond 2022 op onze wegen zullen verschijnen. Dat duurt dus nog drie IAA's!  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-04-2025
Niels Lenting -35-1400

Onderweg met Niels Lenting voor Greif Tholu

Onderweg met Niels Lenting voor Greif Tholu
Nieuws
22-04-2025
Tesla-Semi-front

Tesla Semi: later en een stuk duurder

Volgens berichten van klant Ryder komt de Tesla Semi later en is hij twee keer zo duur geworden.
Nieuws
19-04-2025
Volvo VNL

Ontslagronde bij Volvo Trucks USA

Volvo Trucks of North America voelt de gevolgen van de politiek van Donald Trump. Vervoerders stellen de aankoop van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.