Een moderne versie van de zevenstreper, de oer-DAF, zal er niet snel komen. Toch speelt DAF met die gedachte, zo blijkt uit de nieuwe tentoonstelling ‘Design met Artificial Intelligence – Verleden en toekomst’ in het DAF Museum. Door middel van AI wordt het verleden van het merk op unieke wijze zichtbaar gemaakt. Het museum in Eindhoven biedt echter ook een kijkje naar de toekomst.
Met AI worden oude foto’s tot leven gewekt. Het DAF museum toont bewegende beelden van momenten die nooit gefilmd zijn. We horen Hub en Wim van Doorne spreken over moderne technieken en we zien de wereldberoemde ontwerper Giorgetto Giugiaro -bekend van de Volkswagen Golf en de Fiat Panda- werken aan de eerste schetsen van de DAF 95. Oude reclameposters van Charles Burki komen tot leven.
Levend
De drijvende kracht achter de tentoonstelling over AI in het DAF Museum is Bart van Lotringen, sinds 2002 hoofdontwerper bij DAF. Door middel van AI wordt niet alleen het verleden zichtbaar gemaakt, maar ook de toekomst. Dit begint met oude ontwerpschetsen van futuristische vrachtwagens, die ook tot leven komen. Het ontwerpteam ging echter ook aan de slag om nieuwe versies te ontwerpen van iconen van DAF. Ook hierbij speelt AI een rol. Het levert onder andere een eigentijdse versie van de zevenstreper op.
Bang dat AI zijn werk gaat overnemen, is Van Lotringen niet. Zonder input van iemand met visie produceert een computer alleen standaard ontwerpen. Voor echte vernieuwing is altijd een mens nodig. AI kan echter wel helpen een ontwerp vorm te geven. Hierbij wordt veel tijd bespaard. Er ontstaan nieuwe mogelijkheden, waarvan het DAF Museum een tipje van de sluier oplicht. Zo maakt AI niet alleen het verleden van DAF zichtbaar, maar geeft het ook een kijkje in de toekomst.
De tentoonstelling ‘Design met Artificial Intelligence – Verleden en Toekomst’ is tot 30 april 2026 te zien in het DAF Museum in Eindhoven.







