In de komende Tour de France rijdt dit jaar een DAF truck steevast op kop. Het is dan ook een beetje een gemiste kans dat hij zilvergrijs en niet geel is..
Wel op kop in de tour, en dat iedere dag en dan niet in het geel rijden. Merkwaardig eigenlijk maar dat kan omdat het gaat om een DAF truck en niet om een wielrenner. De koppositie wordt namelijk ingenomen door een speciale DAF CF510 vierasser. De bakwagen werd speciaal aangepast om het uitklapbare finishportaal met de tijdwaarneming te kunnen vervoeren voor Movico. Dit Brabantse bedrijf rijdt al jaren voor Le Tour, maar ook bij de Dakar wordt Movico ingehuurd.
Het finishportaal met tijdwaarneming is in eigen huis ontworpen door Movico BV. Dit bedrijf uit Deurne is gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van mobiele faciliteiten en hospitality-units voor bedrijfspresentaties en grote events. Sinds 1997 is Movico betrokken bij de Tour de France. Voor de editie van 2016 zet het Brabantse bedrijf een dertigtal voertuigen in, waarvan 25 DAF’s. De jongste aanwinst is de vier assige DAF CF510. De truck werd geleverd door DAF dealer Loven.
‘We rijden altijd al met DAF. Enerzijds omdat we graag met een Nederlands product werken. Maar ook vanwege het comfort in de cabine voor de chauffeurs en vanwege de betrouwbaarheid, de ondersteuning van de dealer en de goed georganiseerde DAF International Truck Service (ITS)’, aldus Stefan Aspers, Director Commerce & Marketing van Movico. ‘Ook voor deze Tour hebben we van te voren met ITS de route kunnen doornemen, waardoor we weten dat we onderweg verzekerd zijn van snelle support bij problemen.’
De container met daarin het finishportaal meet slechts 4 bij 2,5 meter, maar weegt wel 18 ton. De container is van dik staal gemaakt en fungeert als contragewicht om het portaal met een wegoverspanning van 11 meter overeind te houden. De gele arm met de tekst finish klapt hydraulisch uit. Dit jaar zijn er voor het eerst twee grote LED-schermen aan bevestigd. Door het extra gewicht van deze schermen heeft Movico gekozen voor een extra, derde achteras. De DAF CF 510 heeft tevens een speciaal op maat van de container aangepast laadplateau met een hydraulische draaikrans in het midden. Zo kan de DAF ook op plekken met weinig manoeuvreerruimte onder de hydraulisch te liften unit wegrijden.
Bij de Tour de France 2016 zet Movico dit jaar drie DAF’s in voor transport van mobiele faciliteiten bij iedere startlocatie. Zeven verplaatsen units voor het hospitality-programma Relais Etappe en twintig zorgen dat faciliteiten op tijd zijn op iedere finishlocatie. Movico maakt dit jaar ook gebruik van een nieuw ontworpen podium, waarop alle renners zich voor de start van elke etappe presenteren aan het publiek. ‘Wij zijn kortom helemaal klaar voor het grootste wielerevent ter wereld en we verwachten mede dankzij DAF dat we andermaal kunnen terugkijken op een geslaagde Tour’, besluit Aspers.