Tot 1999 was de zwaarste motor die in een DAF leverbaar was de Cummins 530 motor, maar die werd in dat jaar vervangen door een even sterke variant van de 12,9 liter XE DAF motor. Rond die tijd werd er ook getest met een model met een dubbele turbo, de zogenaamde Twin Turbo variant. Dat model had 560 pk dankzij die dubbele blower. Volgens ingewijden werd de introductie nooit gehaald omdat de olietemperaturen te hoog op liepen en omdat de dubbele turbo's niet betrouwbaar bleken.
De logo's waren er al!
Dat het met de testen niet wilde vlotten moet een tegenvaller geweest zijn, want alles leek er op dat de Twin Turbo op de markt zou komen. Zo waren de logo's en badges al leverbaar via het officiële DAF onderdelensysteem. Na het besluit de 560 pk versie van de XE motoren niet in het programma op te nemen zijn de motoren uit de testtrucks vernietigd, maar omdat die typebordjes gewoon te koop waren zag je ze toch af en toe rijden. Dat bleken dan gewoon 460 of 510 pk versies te zijn met wat ze 'badge engineering' noemen.
Eentje gered?
Toch blijkt er één exemplaar aan de sloophamer ontsnapt te zijn, getuige deze foto's die we in handen kregen via DAF Fan. De truck is van een Duitse eigenaar, en om te bewijzen dat het in dit geval niet om alleen de typeplaatjes gaat kantelde hij de cabine. Daar zien we duidelijk de dubbele turbo. Is dit dan de enige DAF XF 560 die aan de sloophamer ontsnapt is? Of zijn er nog meer exemplaren?