Nieuws
27-05-2022 | Door Iep van der Meer

In de geschiedenis van DAF nemen de Turbo Twin rallytrucks van De Rooy een belangrijke plek in. Minder bekend is dat er ook ooit sprake was van een Twin Turbo versie voor het gebruik op de openbare weg. Verder dan een test kwam het niet, want de techniek bleek niet betrouwbaar. Alle motoren uit die testwagens werden vernietigd, maar toch dook er onlangs eentje op in Duitsland. 

Tot 1999 was de zwaarste motor die in een DAF leverbaar was de Cummins 530 motor, maar die werd in dat jaar vervangen door een even sterke variant van de 12,9 liter XE DAF motor. Rond die tijd werd er ook getest met een model met een dubbele turbo, de zogenaamde Twin Turbo variant. Dat model had 560 pk dankzij die dubbele blower. Volgens ingewijden werd de introductie nooit gehaald omdat de olietemperaturen te hoog op liepen en omdat de dubbele turbo's niet betrouwbaar bleken. 

De logo's waren er al!

Dat het met de testen niet wilde vlotten moet een tegenvaller geweest zijn, want alles leek er op dat de Twin Turbo op de markt zou komen. Zo waren de logo's en badges al leverbaar via het officiële DAF onderdelensysteem. Na het besluit de 560 pk versie van de XE motoren niet in het programma op te nemen zijn de motoren uit de testtrucks vernietigd, maar omdat die typebordjes gewoon te koop waren zag je ze toch af en toe rijden. Dat bleken dan gewoon 460 of 510 pk versies te zijn met wat ze 'badge engineering' noemen.

Eentje gered?

Toch blijkt er één exemplaar aan de sloophamer ontsnapt te zijn, getuige deze foto's die we in handen kregen via DAF Fan. De truck is van een Duitse eigenaar, en om te bewijzen dat het in dit geval niet om alleen de typeplaatjes gaat kantelde hij de cabine. Daar zien we duidelijk de dubbele turbo. Is dit dan de enige DAF XF 560 die aan de sloophamer ontsnapt is? Of zijn er nog meer exemplaren? 

Komt er weer een sterkere DAF?

Op dit moment is de meest krachtige DAF nog steeds de 530 pk uitvoering, tegenwoordig met de MX13 krachtbron. Sinds de introductie van de nieuwe XF, XG en XG+ scoort DAF hoge ogen in Europa maar de roep om een sterkere variant blijft. Vooral voor de Scandinavische landen zijn wat meer pk's gewenst, maar ook de inzet van 60 tons LZV combinaties en zelfs zwaarder rechtvaardigt een krachtiger motor. Ook markten als Australië vragen meer vermogen dan wat DAF nu kan leveren, maar of de verwachte aantallen een hele nieuwe motor rechtvaardigen is de vraag. Het schijnt dat DAF om die reden wederom met Cummins bezig is voor een oplossing voor het zwaarste segment, onder meer voor defensie doeleinden.