Martin van Dijk heeft twee trucks die door drie chauffeurs gereden worden. Het bedrijf rijdt voor NVO op Zweden en Noorwegen en dat is ook wat Martin het liefst doet. ,,Ik heb eigenlijk heel Europa wel gezien, van Griekenland tot zelfs in Marokko, maar ik rij het liefst naar boven. Toen Martin de nieuwe generatie van DAF voor het eerst zag moest hij er erg aan wennen, maar na een proefrit was hij om. ,,De ruimte is fantastisch, zelfs in vergelijking met mijn vorige Super Space Cab. Verder is dat bed natuurlijk heerlijk!’’ aldus Martin.
Nordic Pakket
De nieuwe DAF XG+ is niet alleen uitgevoerd in een typisch Scandinavische configuratie, het voertuig is ook echt voorbereid op winterse omstandigheden. Zo is er gekozen voor het extra isolatie pakket in de cabine, een standkachel met blokverwarming en een stoere bullbar met de nodige extra verlichting voor de donkere wintermaanden. ,,Dat is echt geen overbodige luxe, want je wilt niet weten hoeveel wild ik al voor de auto heb gehad’’ aldus Martin. De DAF XG+ cabine is uitgerust met het luxe, elektrisch verstelbare onderbed, een koelkast en een zware omvormer voor 220 Volt aan boord. Verder koos Martin voor het DAF Corner View systeem voor de dode hoek.
ESA Trucks opbouw en spuitwerk
De trekker werd geheel opgebouwd door ESA Trucks in Marum. Daar werd bijvoorbeeld de fraaie tranenplaat op het chassis gemaakt, compleet met een slangenrek in stijl. Ook werden er zijskirts aangebracht van Veap Shield. DAF maakt die namelijk zelf niet voor deze wielbasis. Daar onder zijn lichtlatten gemonteerd. Verder is er een pneumatisch bediende schuifschotel gemonteerd en is alle ruimte aan het chassis gebruikt voor de extra grote tanks.
Parlemoer wit
DAF dealer ESA Trucks bouwde de truck niet alleen geheel op, ook het fraaie spuitwerk, in een soort parlemoer wit, werd uitgevoerd in Marum. De truck werd verder verfraaid me een extra lange zonneklep en een onderspoiler van SolarGuard. Ook liet Martin de bovenste instap dieper maken, waardoor zijn klompen er in passen. Die klompen aanhouden in de cabine is geen optie, want het interieur is voorzien van een vloer van leer. Verder is het interieur deels gespoten en bekleed door SuperVKdesign Harkema.