DAF Trucks komt volgende week met een compleet nieuwe generatie en het lijkt er op dat het merk wederom de toon zet op het gebied van ruimte en comfort. Daarmee zet DAF een traditie voort die begon met de DAF 2600, en later met de DAF 2800, de Space Cab en later de Super Space Cab modellen. Steeds weer wist DAF de toon te zetten met meer ruimte en comfort.
DAF Trucks heeft altijd trucks gebouwd die toonaangevend waren waar het ging om comfort. Het in die tijd kleine Europese truckmerk heeft altijd heel goed geluisterd naar de meest kritische chauffeurs van Europa, de Nederlanders. Dat resulteerde al in 1962 in de DAF 2600. Dat was de eerste truck die af- fabriek geleverd werd met een slaapcabine voor internationale inzet. Met de DAF 2800 die in 1973 het licht zag zette DAF weer de norm voor internationaal transport, terwijl de Space Cab uitvoering in 1985 dat nog eens stevig over deed. Overigens gebied de eerlijkheid te melden dat Volvo met de F10 en F12 Globetrotter DAF een stap voor was. Dat model werd al in 1979 geïntroduceerd. Een jaar daarvoor toonde Berliet al de Centaure, en waarschijnlijk was dat de eerste Europese truck met een hoge cabine, maar die werden nooit in grote aantallen verkocht.
DAF95
De huidige XF cabine stamt in de basis al uit 1987 toen de DAF 95 geïntroduceerd werd. Dat was in de tijd dat super volume in de mode was, en DAF bouwde de cabine zodanig dat de chauffeur erg ver voorin zat. De zitplaats van de chauffeur heeft alles te maken met waar de stuurstang door de vloer heen komt, en bij de DAF95 was dat vlak achter het schutbord. Als gevolg daarvan kon DAF af fabriek hele korte dagcabines bouwen waarin je toch nog redelijk fatsoenlijk kon zitten. Een prettige bijkomstigheid van dat ontwerp was dat je in de slaapcabine versies achter de stoel meer ruimte over hield voor een breed bed. Tot op de dag van vandaag profiteert DAF van die beslissing. Meteen vanaf de introductie werd de DAF95 ook geleverd in een Space Cab uitvoering waarmee het merk veel chauffeursharten won. Dat werd nog beter bij de introductie van de overtreffende trap in de vorm van de Super Space Cab in 1994. De DAF95 kreeg niet alleen een nieuw kunststof hoog dak, hij werd ook een stukje verlengd. Dat kon toen, aangezien de wetgever net wat meer ruimte had toegestaan voor een ruimere cabine. De introductie volgde vlak na het faillissement in 1993 en DAF verbaasde vriend en vijand met de Super Space Cab. Deze truck werd ook geleverd met de in die tijd machtige Cummins motor met 500 pk, en ook daarmee maakte het merk diepe indruk.
Extra lang
DAF Trucks was de eerste met zo’n extra lange cabine in die tijd. Daarmee maakte het merk veel vrienden onder chauffeurs, want zoveel ruimte en zo’n breed bed kon je verder nergens kopen in die tijd. Een merk als Mercedes-Benz presteerde het zelfs om in 1998, dus vier jaar na de introductie van de Super Space Cab met de Actros te komenmet een cabine die nog op de oude Europese maatvoering gebaseerd was. De Actros Megaspace zorgde wel voor een revolutie met zijn vlakke vloer, maar daar werd het bed niet breder van. Pas in 2004 kwam Mercedes Benz met een antwoord in de vorm van een 11 centimeter uitgebouwde cabine achterwand bij de MP2 serie van de Actros.
Intussen had DAF alweer een stap gezet. Al een jaar voordat de Actros kwam deelde het merk uit Eindhoven alweer een klap uit met de introductie van de DAF 95XF serie. De verlengde cabine was voortaan niet alleen meer voorbehouden aan de kopers van het topmodel, maar werd standaard. Overigens stopte DAF op dat moment met de bouw van dagcabines op basis van de XF.
De nieuwe DAF
Inmiddels staan we aan de vooravond van een hele nieuwe generatie DAF Trucks en de geschiedenis lijkt zich te herhalen. Net als in 1994 is er ook nu nieuwe Europese wetgeving waar het gaat om de lengte van vrachtwagencombinaties. DAF lijkt weer de eerste truckproducent die daar gebruik van gaat maken. De nieuwe wetgeving komt er op neer dat cabines voortaan aan de voorkant verder uitgebouwd mogen worden, mits ze voldoen aan bepaalde eisen. Die nieuwe eisen bieden ruimte voor aerodynamische voorzieningen aan de voor- en achterkant en moeten bovendien zorgen voor meer veiligheid. Aan de voorzijde komt dit er op neer dat de cabine van bovenaf gezien naar voren toe wat smaller wordt. Daarvoor moet de cabine passen in een virtuele doos met 20 graden afgeschuinde hoeken. Verder moet het front op een meter hoogte drie graden achterover hellen. Een merk als Scania lijkt dit ook al doorgevoerd te hebben bij de Nextgen modellen, maar dat zorgt nog niet voor meer interieur ruimte. Dat lijkt ook vreemd, want smaller lijkt tegenstrijdig aan meer ruimte. Toch kan dat, door de cabine een grotere vooroverbouw mee te geven. De nieuwe eisen geven voor oudere, bredere cabines de mogelijkheid om een klein ‘neusje’ voor de cabine te maken maar daar heb je in het interieur niks aan. Het lijkt er op dat DAF de hele cabine wat verder uit gaat bouwen aan de voorkant waardoor je profiteert van meer ruimte.
Extra breed bed
Een aantal prototypes die we rond zien rijden zijn voorzien van een beduidend langere cabine dan de huidige modellen. Het principe is eigenlijk het zelfde als wat DAF toepaste bij het ontwerp van de DAF95 in 1987. Door de positie van de chauffeur verder naar voren te plaatsen ontstaat er meer ruimte achter de stoel. Aangezien de nieuwe wetgeving meer ruimte bied voor de cabine betekent dit dat de nieuwe DAF waarschijnlijk weer de maatstaf wordt op het gebied van ruimte. Voor zover wij het kunnen inschatten kan er zomaar een 90 centimeter breed bed in de cabine komen, zonder inhammen. Daarmee lijkt DAF weer de toon te zetten voor het internationaal transport. Verder zal de betere aerodynamica een naar verwachting een grote bijdrage leveren aan het verder terugdringen van het brandstofverbruik.
De Paccar invloed
Uit de foto’s die we inmiddels zagen van de prototypes kunnen we verschillende dingen opmaken. Zo komt er een model met een vlakke vloer, maar ook een wat lager model met een kortere cabine. Wordt dat dan de nieuwe CF? Verder zagen we de eerste beelden van het interieur en daar komt een mooi digitaal display in zo te zien. Gezien de familiebanden met de Paccar merken Peterbilt en Kenworth ligt het voor de hand dat het 15inch grote display wat we daar zien ook in de nieuwe DAF komt. Een ander onderdeel dat waarschijnlijk zo wordt overgenomen is het nieuwe stuurwiel waarmee de beide Amerikaanse merken zijn uitgerust. De kans is groot dat dit ook de nieuwe DAF trucks zal sieren. Ook de andere high-tech features uit de nieuwe Peterbilt en Kenworth zoals het draadloos updaten van software en online diagnostics zullen we naar verwachting zien bij DAF. Verder zijn er de nieuwe veiligheid systemen zoals een actieve dode hoek bewaking en zelfs een actief Lane Guard systeem dat je automatisch terug stuurt als je over de lijntjes gaat. Met al die nieuwe techniek aan boord kan DAF zich weer helemaal meten met de andere premium merken op de Europese markt. Volgende week woensdag weten we meer, dus stay tuned!
Iep van der Meer