Het regent Scania nieuws op BIGtruck! Hier zie je de nieuwe R520 Topline trekker waar chauffeur Wilco Kranenburg de komende jaren mee mag rijden.
Wilco rijdt al 35 jaar voor Van der Hoek Transport en al sinds 1991 doet hij dat met een Scania V8. Via de dealer had Wilco gehoord dat zijn baas nu geinvesteerd had in nieuwe R450 trekkers en even vreesde hij dat hij ook twee cilinders in zou moeten leveren. Voor Wilco reden genoeg om aan te bieden om dan maar door te rijden met de oude trouwe R500.
Wat hij niet wist is dat Robert van der Hoek om het vijftig jarig jubileum te vieren al lang een nieuwe R520 Topline had besteld voor Wilco. Een echte jubileumauto met een premium audio systeem aan boord, een comfortpakket en met een leren stuurwiel.
Overigens zorgt Van der Hoek altijd goed voor het comfort van zijn chauffeurs. “Zo koop ik al mijn Scania ‘s met vierbalgsluchtvering op de achteras, dat rijdt veel comfortabeler. Voor mijzelf ging ik voor de R450LA 4x2 vanwege het prachtige verbruik. We hebben eerst een jaar getest met één truck. Die reed maar liefst 10 procent zuiniger dan de vorige generatie. Ik weet dat die 410 pk SCR-only nóg iets minder verbruikt, want we hebben ze hier naast elkaar gehad. Maar het verschil was eigenlijk zo klein dat ik daar niet op wilde beknibbelen. De jongens moeten ook het gevoel hebben dat het lekker trekt.”
De goede prestaties van beide motoren worden natuurlijk ook ondersteund door zaken als Active Prediction Cruise Control en Ecoroll-2. Ook koos Van der Hoek voor de nieuwe Scania vrijloopretarder die geen interne weerstand biedt als hij niet actief is. “Alle chauffeurs hebben de Scania Driver Training gedaan en ik moet zeggen dat ook dat zijn vruchten afwerpt. Laten we hopen dat dat zo blijft.” Scania biedt bij iedere nieuwe truck een gratis Driver Training aan.
Van der Hoek doet nationaal en internationaal transport. Hij verzorgt hoofdzakelijk ADR gerelateerd transport als tankcontainers en ADR stukgoed. Daarnaast rijdt hij geconditioneerd vervoer. “Wij zitten in een niche”, aldus Van der Hoek. “Wij hebben zelf geen getrokken materieel, dat hebben onze klanten zelf. Vaak ook omdat het dedicated transport is. Wij leveren de trekker en de service van de chauffeur. Dat is onze toegevoegde waarde. Want uiteindelijk blijft het de mens in de transportketen die moet zorgen dat het klopt en daar hecht ik aan.”