Niek Dijkstra uit Heerenveen heeft vorig jaar flink geinvesteerd. Opvallend zijn de twee fraaie DAF trucks in de Niek Dijkstra kleuren.
Het gaat om een XF460 4x2 trekker en een indrukwekkende XF510 motorwagen die als LZV wordt ingezet. De DAF XF 460 FT Super Space Cab trekker reed al een paar weken toen hij gezelschap kreeg van de XF 510 FAK Super Space Cab. Die letters FAK staan voor een vier-assig chassis met twee sturende assen, een aangedreven as en een dubbellucht 10 tons sleepas. De achterassen staan in een zogenaamde tridem opstelling voor een optimale verdeling van de aslasten. De dubbellucht tien tons sleepas is als liftas uitgevoerd. Door deze configuratie ontstaat een heavy duty chassis met een hoog GVW van maar liefst 37 ton. De DAF FAK motorwagen is daarmee uitstekend geschikt voor zwaar beladen 20 voet zeecontainers. Op de lange LZV aanhangwagen is daarnaast nog plek is voor twee van die units. Een drie TEU combinatie heet dat in het container jargon. In plaats van twee keer twintig voet kan er op de lange aanhangwagen ook een veertig voet container worden vervoerd.
LZV pionier
Niek Dijkstra was een van de pioniers bij het inzetten van LZV combinaties in ons land. De relatief lange afstand van Rotterdam naar het Friese Heerenveen zorgt er voor dat de voordelen van een LZV of Ecocombi al snel tot hun recht komen. Het begon met één LZV combinatie maar inmiddels zet Niek Dijkstra dagelijks vier van deze duurzame en efficiënte combinaties in. ‘’Zelfs binnen de beperkingen tijdens de eerste proeven zagen wij al de voordelen. Binnen ons bedrijf maakt de LZV al ruim tien jaar deel uit van de vloot. De nieuwe DAF vier-asser is dan ook speciaal aangeschaft voor de inzet als LZV. Naast deze motorwagen-dolly-oplegger combinaties rijden we overigens ook met LZV combinaties die bestaan uit trekkers met B-Double opleggers’’ aldus directeur Jan Dijkstra.
Verduurzaming
De nieuwe DAF trucks werden geleverd door Autobedrijven ESA in Drachten. Voor Jan Dijkstra al jaren een betrouwbare partner. ‘’Wij werken hier met meerdere merken en DAF maakt al jaren deel uit van onze vloot. We hebben de afgelopen tijd te maken gehad met een versnelde invoering van Euro-6 trucks vanwege de ingestelde milieuzones op onder meer de nieuwe Maasvlakte. Om die reden hebben we een verduurzaming van de vloot doorgevoerd. Op dit moment voldoet meer dan de helft van het wagenpark al aan de Euro-6 norm. Het merendeel van de overige trucks zijn Euro-5 en daarmee zijn wij de komende jaren verzekerd van onbelemmerde toegang tot de milieuzones.’’