Tot de introductie van de Freightliner Argosy was de keuze in de USA beperkt tot frontstuur modellen van Kenworth, Mack en International. Vooral die laatste zag je veel rijden bij vloten als JB. Hunt omdat in die tijd nog niet in alle staten de lengte vrijgegeven was voor torpedo trucks. Een bedrijf als Hunt, maar ook het enorme Schneider, wilde zijn trucks overal heen kunnen sturen zonder beperkingen en dan was de keuze voor een Cab Over Engine model wel handig.
Die oude Amerikaanse frontstuur modellen hadden echter zo hun beperkingen. De cabines waren onhandig ingericht met een enorme motortunnel en weinig ruimte. Freightliner had heel goed naar de Europese frontstuur modellen gekeken en kwam toen met de Argosy. Een nog steeds modern ogende truck met als optie een instap die als een soort ‘trappenhuis’ naar buiten kwam, zie bijgaand filmpje.
Zo’n beetje tegelijk met de introductie van de Argosy werd de wetgeving in de USA echter geharmoniseerd. Daardoor was er geen reden meer om nog een CEO truck te kopen en dat betekende dat de Argosy nooit een groot succes werd in de USA. Chauffeurs reden gewoon liever met zo’n stoere neus en dat had ook gevolgen voor de inruilwaarde. De ex JB Hunt en Schneider trucks werden dan ook massaal geëxporteerd naar Zuid- Afrika en Rusland in die tijd.
Het model werd echter wel populair in Zuid- Afrika, Australië en Nieuw Zeeland tot de stop van de productie in 2020. Overigens zagen we in 1990 in Papenburg een lichtgewicht trekker van Mercedes-Benz, eigenaar van Freightliner met een Argosy cabine. De Freightliner was namelijk behoorlijk lichter dan een Actros, maar dat model heeft de productiefase nooit gehaald.
Ex Lamme
Toch dook er ook in Nederland een Freightliner Argosy op, en wel bij rondhout handel Lamme uit Nederhorst Den Berg. Hij importeerde de truck in 2017 uit Oklahoma als bakwagen die voor rondhout transport werd ingezet. De truck werd gebouwd in 2014 en is voorzien van een 12,7 liter Detroit Diesel met 477 pk volgens het kenteken. De truck werd daarna overgenomen door Vosse Transport, die de truck inkortte tot een 6x4 trekker.
Instap als de Magnum
De trekker van Vosse heeft niet de optionele, uitklappende instap maar een eenvoudig klimrek achter de vooras. De instap is dan ook net als bij de Magnum: Achter de vooras omhoog en dan even opzij stappen, de cabine in. De rode lak met special paint verdween onder een verse, zwarte laklaag met groene strepen en zo rijdt de truck nog steeds rond. Max Laadvermogen spotte de truck bij Vosse in Amsterdam en maakte daarvan deze foto’s.