De XB serie omvat distributietrucks in de klasse tussen 7,5 en 19 ton. Naast de diesel versies is er ook de XB electric die voortaan als 12, 15 en 19 tonner leverbaar is. Deze elektrische XD trucks hebben een actieradius tot 350 kilometer en zijn van 20- tot 40% op te laden tussen de 40 en 70 minuten. Naast de elektrische truck levert DAF ook de bijbehorende aankoopondersteuning, planningsadvies, training en Paccar opladers. De dieselmotoren zijn de bekende Paccar MX5 en MX7 motoren met vermogens van 170 pk tot 310 pk. De volledig automatische PowerLine transmissie heeft acht versnellingen. Anders dan bij zijn grote broers is dit geen geautomatiseerde bak, maar een echte acht-traps automaat met koppelomvormer van ZF.
Meer veiligheid
De nieuwe XB serie is, overeenkomstig de nieuwe Europese eisen voorzien van nieuwe ADAS veiligheid systemen. De cabines zijn leverbaar als dagcabine, verlengde dagcabine en als slaapcabine. Helemaal nieuw is het interieur met een zelfde digitale dashboard als de grote broers van de XB.
Ook voor de bouw
Net als bij de XD en XF serie is er ook een variant voor de bouw, namelijk de XBC. Die ‘C’ staat voor Construction. Bij die voertuigen is de bodemvrijheid met 225 mm groter, net als de oploophoek. Net als zijn grote bouwbroers krijgt de XBC ook een zwaardere, stalen voorbumper die kleine schades moet voorkomen. Foto’s van die versie ontbreken echter nog.