Het Tsjechische Liaz deed in 1997 een poging om op de Nederlandse markt te komen. Bij het Groningse Blouw Transport in Blijham werden twee Liaz trekkers in gebruik genomen voor het transport van ferrytrailers.
Blouw transport uit Blijham, een bedrijf met in die tijd rond de 30 trucks, reed onder meer met ferrytrailers. Hoewel het bedrijf nooit in Tsjechië kwam, reden ze toch met twee Liaz trucks. Een Groninger met importeur ambities wist Blouw in 1997 te overtuigen van de kwaliteit van de trucks waarna het bedrijf twee trekkers in gebruik nam. Het was eigenlijk een test om te onderzoeken of de Liaz trucks een kans hadden op de Nederlandse markt. De trucks waren voorzien van een eigen Liaz krachtbron met 330 pk en een maximaal koppel van 1600 Nm. Dat was in die tijd zo’n beetje het gemiddelde voor internationaal transport, maar de tendens was ook toen al naar meer vermogen. Als versnellingsbak was er een gesynchroniseerde ZF 16 bak gemonteerd met een ‘dubbel H’ schakelpatroon.
">Klik hier voor het hele verhaal met meer foto's!