Het Starship-initiatief van Shell begon in Amerika in 2018. Met een extreem gestroomlijnd studiemodel wilde het olieconcern laten zien dat er wel degelijk toekomst is voor verbrandingsmotoren. De eerste twee versies reden op diesel en kenmerkten zich vooral door een hoge efficiëntie dankzij een extreem lage luchtweerstand.
De Shell Starship 3.0 deed het anders: deze was voorzien van een Cummins X15-motor op LNG. Deze vrachtwagen leidde uiteindelijk tot de Starship 3.0 Hybrid. Hierbij werkte Shell samen met het Chinese FAW. Opvallend is dat dit studiemodel wel weer op diesel rijdt. Shell gebruikt deze truck om zijn bio-diesel te promoten en om te laten zien dat het emissievrij maken van het transport niet alleen om elektrische vrachtwagens draait.
De Shell Starship 3.0 Hybrid is de eerste versie die buiten de Verenigde Staten is gebouwd. Terwijl de 3.0 NG op dit moment een tour door dit land maakt, liet Shell de 3.0 Hybrid rondrijden in China. Voor Automechanika Frankfurt, van 10 tot 14 september, haalt Shell het bijzondere model naar Duitsland. Het is de eerste keer dat de Starship 3.0 Hybrid in Europa komt. Of hij daarna nog een stop maakt bij de IAA in Hannover is niet bekend.