Aan de wedstrijd deden teams mee uit de hele wereld. De ceremonie van de Quantron Design Awards 2024 was dan ook online. Meer dan 20 universiteiten uit 10 verschillende landen hadden een ontwerp ingestuurd. De hoofdprijs ging naar Siddhartha Dutt van de College for Creative Studies in Detroit, USA. Zijn ontwerp werd gekozen omdat het een realistisch totaalconcept was, dat een realistische kijk in de toekomst gaf.
Op zich is het ontwerp van Dutt niet heel erg baanbrekend. We zien een futuristische frontstuurtruck met een vrij normale trailer erachter. De cabine is hoog en rond. Dit past bij de ontwerpen die we dankzij de nieuwe Europese regels nu al zien. De DAF XG+ en de Volvo FH Aero bijvoorbeeld hebben al meer afgeronde hoeken. De gebogen voorruit zit opvallend hoog. Tussen de opvallende koplampen zitten alle luchtinlaten. De grille is helemaal dicht. Ook dit is niet heel onverwacht: bij de Mercedes-Benz eActros Longhaul heeft buiten het logo ook weinig tussen koplampen en voorruit.
“We zijn onder de indruk van het kaliber van de inzendingen”, aldus Andreas Haller, CEO en oprichter van Quantron. “Deze ontwerpers hebben laten zien dat ze grenzen opzoeken en de toekomst van het transport kunnen vormgeven. Dit past bij onze missie om de industrie te veranderen met ongewone oplossingen, gedreven door technologie, intelligente constructie en innovatieve ontwerpen.”
Het winnende ontwerp van de truck van de toekomst gaan we zeker niet terugzien op de weg. De ontwerpwedstrijd voor de truck van de toekomst heeft vooral als doel om Quantron even in de kijker te zetten. Wel geeft dit ontwerp een interessant kijkje naar een mogelijke richting waar het ontwerp van vrachtwagens heen gaan.