Project MAGPIE, dat deels betaald wordt door de Europese Unie, richt zich op het elektrificeren en automatiseren van vrachtwagens. Het gaat hierbij niet om het vervangen van chauffeurs, maar juist om het werk van chauffeurs makkelijker te maken. Zo was vandaag te zien hoe een elektrische DAF XD geheel zelfstandig naar een laadpaal kan rijden. Daarbij sluit de laadkabel zich helemaal zelfstandig aan, zonder dat hier een chauffeur voor nodig is.
Op deze manier kan een chauffeur na een dag werken de vrachtwagen gewoon op het terrein parkeren, zonder zich druk te maken over opladen. Dit laatste regelt de vrachtwagen namelijk helemaal zelf. De elektrische DAF, de laadpaal van PACCAR en de robotarm van Rocsys werken hierbij perfect samen.
Om te ervaren hoe het voelt, reden we een rondje mee met de autonome DAF op de parkeerplaats van APMT2. Best spannend, zo tussen de containervrachtwagens. De autonome vrachtwagen is te herkennen aan groenblauwe lampen voor en achter. Uiteraard zat er bij deze demonstratie nog een veiligheidschauffeur achter het stuur. De techniek is echter indrukwekkend. Binnenkort lees je meer over de demonstratie van MAGPIE in ons digitale magazine.