Detacheringsrichtlijn geldt toch ook voor wegtransport (update!)

Nieuws
02-12-2020 | Door Tim de Jong

De Europese detacheringsregels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs die in dienst zijn van een buitenlands bedrijf die tijdelijk voor een Nederlands bedrijf, internationale ritten rijden. Dat heeft het Hof van Justitie in Luxemburg bepaald in een procedure die FNV in 2014 startte tegen Van den Bosch Transporten uit Erp. De uitspraak houdt in dat de chauffeurs, meestal uit lage lonenlanden, betaald moeten worden volgens de Nederlandse cao. ok Van den Bosch zegt blij te zijn met de uitspraak. 

FNV reageert verheugd op de uitspraak van het Europese Hof. Edwin Atema van FNV-Stichting VNB: ‘Door de uitspraak worden buitenlandse chauffeurs beschermd tegen loondumping. Ook worden Nederlandse chauffeurs en nette werkgevers in het internationaal transport beschermd tegen concurrentievervalsing door andere bedrijven. De Hoge Raad moet de zaak Van den Bosch nu verder beoordelen aan de hand van deze positieve uitspraak.’ Eerder leek het erop dat het wegvervoer van de Europese detacheringsrichtlijn was uitgezonderd. 

Mobility Package

Volgens het FNV komt de uitspraak als een mooie aanvulling op de recent in Brussel aangenomen regels voor detachering in het wegtransport. In de nieuwe regels, samen het Mobility Package genoemd, is voor de meeste internationale ritten bepaald dat de lonen van toepassing zijn van het land waarin geladen of gelost wordt. Met de uitspraak van het Europese Hof worden de eerste aanwijzingen gegeven onder welke omstandigheden voor chauffeurs, zoals bij Van den Bosch, het loon van bijvoorbeeld Nederland blijft gelden op een rit naar het buitenland. Atema: ‘Dit kan dan gaan om bijvoorbeeld chauffeurs in dienst van een Roemeens bedrijf die in opdracht van een Nederlands bedrijf alleen ritten tussen Nederland en Denemarken uitvoeren waarbij over alle ritten dan de Nederlandse cao van toepassing is. Zo wordt ook de loondumping in het internationaal echt aangepakt.’

Loondumping

Het FNV ziet in de sector al heel lang dat transportbedrijven als Van den Bosch in vijf minuten constructies van loondumping bedenken. Atema: ‘Waartegen wij dan weer jaren moeten procederen om het gelijk voor werknemers te halen. Nu zaken met de uitspraak van het hof en met de nieuwe Europese regels met de dag duidelijker worden, moet de norm weer worden dat chauffeurs niet elkaars concurrenten worden gemaakt, maar op basis van gelijk werk gelijk loon betaald worden’.

Andere zaak

Naast de zaak bij het Europese Hof loopt er nog een andere zaak tegen Van den Bosch, waarin het Gerechtshof Leeuwarden op 28 december uitspraak zal doen, schrijft het FNV. Die zaak gaat over tien Hongaarse chauffeurs die niet tijdelijk, zoals in de zaak bij het Europese Hof, maar gewoonlijk in en vanuit Nederland werken. Zij maken op basis daarvan aanspraak op uitbetaling van Nederlandse cao-lonen. De twee zaken hebben tot de Hoge Raad samen gelopen waarop de zaak over detachering is doorverwezen naar het Europese Hof en de zaak van de Hongaarse chauffeurs is terugverwezen naar het gerechtshof in Leeuwarden, aldus de vakbond.

Van den Bosch ook blij

Het is nog onzeker of het FNV uiteindelijk gelijk krijgt. De rechter wil dat duidelijker wordt aangetoond wat de band is tussen de chauffeur en het Nederlandse bedrijf. Atema heeft er alle vertrouwen in dat dat goed komt. Maar Van den Bosch heeft dat ook. Het bedrijf heeft een reactie geplaatst op de eigen website. De directie zegt dat dit 'een nieuwe stap is naar meer duidelijkheid voor de sector'. Algemeen directeur Rico Daandels zegt dat blijkt dat Van den Bosch zijn buitenlandse chauffeurs altijd correct heeft betaald. Hij is ervan overtuigd dat in deze zaak Van den Bosch er goed voor staat. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
04-12-2018
witte_platen_weekend_LR.jpg

Europese Commissie komt met beter Mobility Package

Op dit moment is Oostenrijk voorzitter van de Europese Commissie. Dit land poogt het Mobility Package…
Nieuws
11-03-2020
Bij-Litouws-bedrijf-ILT-ter-plekke.png

FNV/VNB vraagt om andere registratieplicht bij detachering

Buitenlandse transportbedrijven die hun chauffeurs tijdelijk in en vanuit Nederland laten werken,…
Nieuws
08-12-2020
Oost_Europeanen_LR.jpg

EU-Hof verwerpt bezwaren Oost-Europa tegen detacheringsrichtlijn

Het Europese Hof van Justitie heeft de bezwaren van Polen en Hongarije tegen de Europese…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.