Inspelend op de naderende Brexit opent veerdienst DFDS een bootverbinding tussen Frankrijk en Ierland. Ierse chauffeurs hoeven dan niet via Engeland de EU eerst uit en dan weer in. Zo worden papierwerk en wachttijden vermeden. Op 2 januari 2021 neemt DFDS de nieuwe veerverbinding voor vrachtwagens in gebruik.
Het veer vertrekt vanuit Duinkerken en vaart op het Ierse Rosslare. Wanneer je dat op de kaart bekijkt, dan zie je dat het veer letterlijk met een grote boog om Engeland heen vaart. De route wordt bediend door drie veerboten, die elk een capaciteit van maximaal 125 vrachtwagens en hun bestuurders in corona-bestendige eenpersoonshutten hebben. Vanuit beide havens komen zes afvaarten per week, in de middag of de avond. De duur van de overtocht bedraagt 24 uur, zegt DFDS.
Binnen de EU
Het is de bedoeling dat DFDS klanten uit de EU-landen de mogelijkheid kan bieden om hun goederen direct naar Ierland te vervoeren, zonder de douaneformaliteiten en eventuele wachttijden die het einde van de brexit-overgangsperiode voor het goederenverkeer over de weg door Groot-Brittannië met zich meebrengt, zegt het bedrijf. Bij aankomst in Rosslare en Duinkerken zijn de chauffeurs helemaal uitgerust en kunnen ze direct doorrijden en, binnen het kader van hun wettelijke rijbeperkingen, veel belangrijke bestemmingen bereiken. De reis over zee vermindert bovendien de afhankelijkheid van de Britse route over land en opent directe mogelijkheden voor handel binnen de interne EU-markt, aldus DFDS.