DFDS: Rechtstreekse veerboot van Frankrijk naar Ierland

Nieuws
27-11-2020 | Door Tim de Jong

Inspelend op de naderende Brexit opent veerdienst DFDS een bootverbinding tussen Frankrijk en Ierland. Ierse chauffeurs hoeven dan niet via Engeland de EU eerst uit en dan weer in. Zo worden papierwerk en wachttijden vermeden. Op 2 januari 2021 neemt DFDS de nieuwe veerverbinding voor vrachtwagens in gebruik.

Het veer vertrekt vanuit Duinkerken en vaart op het Ierse Rosslare. Wanneer je dat op de kaart bekijkt, dan zie je dat het veer letterlijk met een grote boog om Engeland heen vaart. De route wordt bediend door drie veerboten, die elk een capaciteit van maximaal 125 vrachtwagens en hun bestuurders in corona-bestendige eenpersoonshutten hebben. Vanuit beide havens komen zes afvaarten per week, in de middag of de avond. De duur van de overtocht bedraagt 24 uur, zegt DFDS.

Binnen de EU

Het is de bedoeling dat DFDS klanten uit de EU-landen de mogelijkheid kan bieden om hun goederen direct naar Ierland te vervoeren, zonder de douaneformaliteiten en eventuele wachttijden die het einde van de brexit-overgangsperiode voor het goederenverkeer over de weg door Groot-Brittannië met zich meebrengt, zegt het bedrijf. Bij aankomst in Rosslare en Duinkerken zijn de chauffeurs helemaal uitgerust en kunnen ze direct doorrijden en, binnen het kader van hun wettelijke rijbeperkingen, veel belangrijke bestemmingen bereiken. De reis over zee vermindert bovendien de afhankelijkheid van de Britse route over land en opent directe mogelijkheden voor handel binnen de interne EU-markt, aldus DFDS. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-09-2020
DoverLR.jpg

Brexit: Aparte vergunning om Kent in te komen

Het lijkt flink de verkeerde kant op te gaan met de naderende Brexit. Ook aan Britse kant wordt alles in…
Nieuws
07-02-2022
parking_nobis_LR.jpg

Vrachtwagens in EU gemiddeld 13,9 jaar oud

Het aantal middelzware en zware vrachtwagens in de EU is in 2020 met 1,7 procent toegenomen tot 6,2 miljoen…
Nieuws
27-04-2020
Franse_snelwegLR.jpg

Frans wegvervoer wil cabotage een half jaar verbieden

Franse wegvervoersorganisaties hebben hun regering gevraagd om cabotage voor een half jaar te verbieden.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.