De autonome Volvo VNL is een compleet productierijp exemplaar, dat ontwikkeld werd met technologiebedrijf Aurora. Volvo gelooft heilig in autonoom rijdende vrachtwagens, die ingezet kunnen worden op de lange afstand. Het heeft hiervoor het bedrijf Volvo Autonomous Solutions (VAS) opgericht.
Nu gaat DHL deze vrachtwagen inzetten op twee trajecten in Texas. Deze Amerikaanse staat leent zich door zijn lange afstanden goed voor autonoom rijden. Daarnaast wil Texas door dit soort proeven toe te staan kunnen opboksen tegen het progressieve Californië. De Volvo gaat voor DHL rijden tussen disitributiecentra in Dallas en Houston en tussen Fort Worth en El Paso. Tijdens de ritten moet er nog wel een chauffeur in de vrachtwagen aanwezig zijn, die waar nodig kan ingrijpen.
Chauffeurstekort
“Autonoom rijden is de mogelijkheid om de digitale transformatie in de logistieke sector te versnellen door betrouwbaar transport op de lange afstand te leveren”, stelt Jim Monkmeyer, President of Transportation van DHL Supply Chain North America. “Dankzij onze lange relatie met Volvo konden hun autonome transportoplossingen afgestemd worden op onze 24/7 operatie. Volvo’s reputatie in veiligheid en hun innovatie maken Volvo de ideale partner in onze reis naar efficiëntie en het verhogen van de toegevoegde waarde voor onze klanten.”
De Volvo VNL is uitgerust met sensoren, camera’s, radar en lidar. De vrachtwagen is voorzien van meerdere veiligheidssystemen, die ingrijpen als er iets uit zou vallen. Om te voorkomen dat het operationele proces verstoord wordt, hebben Volvo-dealers in de omgeving training gehad om problemen meteen te kunnen verhelpen. DHL ziet autonome vrachtwagens als oplossing voor het grote chauffeurstekort. Door de lange stukken snelweg autonoom uit te voeren, kunnen chauffeurs het interessantere en moeilijkere regionale werk uitvoeren.