Eerder deze week liet de inspectie weten dat het een begin maakt met digitale inspecties. Daarbij is het de bedoeling dat bedrijven hun rij- en rusttijden-gegevens uploaden naar een server van de inspectie. BIGtruck vroeg zich af wat er nu gebeurt wanneer je zoiets voor de eerste keer doet. Is het dan gelijk kassa?
Gelukkig niet. Wanneer bij een eerste keer blijkt dat er een of enkele onvolkomenheden in de bestanden blijken te zitten, is dat voor nu geen probleem. De inspectie meldt ons: “Op dit moment sanctioneren we niet naar aanleiding van een eerste digitale inspectie. De eindbrief geeft de ondernemer en de ILT een overzicht van de constateringen die wij doen. Voor zowel de transporteur als de ILT geeft dit inzicht in de naleving van de rij- en rusttijden. Aan de hand van dit beeld kan de ILT in vervolginspecties eventueel (handhaving)instrumenten inzetten. Niet aanleveren of niet volledig aanleveren van bestanden zou hier aanleiding toe kunnen zijn”, aldus een woordvoerder. Hij vult aan: “Een bedrijf is juridisch niet verplicht om in te gaan op dit digitale verzoek. Echter hebben wij dan uiteraard nog steeds onze bevoegdheid tot het vorderen van gegevens en bescheiden.”