14-05-2025 | Door Maarten van der Westen
Rob zijn Kenworth W900 ziet er niet uit als zijn collaga’s op de weg. De truck ligt laag op de grond en de motorkap is verlengd voor een betere aerodynamica. Achter de vierkante grille vind je echter geen motor. Die bevindt zich op het verlengde chassis achter de cabine. In totaal is de Kenworth zo’n 9 meter lang. Deze Kenworth, met de bijnaam The Prospector, is bedoeld om snel te gaan. Heel erg snel.
De 13-liter Caterpillar dieselmotor komt uit een enorme dumptruck uit de mijnen. Hij is voorzien van een enorme 88 mm turbo. Het vermogen van deze machtige machine ligt rond de 1.500 pk. Daarbij ziet de Kenworth er ook nog eens fantastisch uit. De cabine is opvallend geel gespoten en alle pijpen zijn van gepolijst metaal. De dieseltank is een opgepoetst biervat. Echt een vrachtwagen voor de lol dus.
Record
Dat is precies waarom Rob met zijn racetruck en een bijpassende Kenworth K100 servicetruck naar Speed Week 2025 op de zoutvlaktes van Lake Gairdner kwam. Plezier hebben en vooral: snel gaan. Met zijn Kenworth zette Rob een recordsnelheid neer van 227 km/u. Hiermee behoudt The Prospector het record van snelste aangepast dieselvoertuig. Niet slecht voor een vrachtwagen!
Rob wil met zijn Kenworth graag de grens van 240 km/u breken, en daarna die van 256 km/u (160 mph). Grootste plannen, maar niet onhaalbaar. Zeker als je bedenkt dat de snelste vrachtwagen van Australië in slechts vijf maanden gebouwd is. “We bouwden gewoon iets met dingen uit de eigen achtertuin”, stelt Rob. “Kenworth zit in je bloed, transport in je hersenen, dit is het eindresultaat van een paar weekenden plezier.”
Het evenement en de Kenworth zijn prachtig vastgelegd in een video door Roadboss TV, waar ook de afbeeldingen vandaan komen. Bekijk de video hieronder.