Groente en fruit im- en exporteur Scherpenhuizen in Eindhoven kocht onlangs voor het eerst drie New Generation Scania’s S450 6x2 trekkers met een gestuurde voorloopas en de 450 pk zescilinder SCR-only motor. De overstap naar Scania had alles te maken met de goede service van Scania Eindhoven. Die doet al sinds jaar en dag het onderhoud aan het complete trailerpark van Scherpenhuizen, inclusief onderhoud en de noodzakelijke CFK-keuringen aan de koelmotoren.
Maar ook de chauffeurs mogen binnen het twee merkenbeleid van Scherpenhuizen meebeslissen over de aanschaf van nieuwe voertuigen. En die kozen deze keer voor Scania. “Ik heb gelukkig geen gebrek aan chauffeurs. Maar als je goed personeel hebt, moet je daar ook correct mee omgaan. En een goede chauffeur verdient een goede auto. Dus als die graag Scania rijdt, én je voor je trailers al een heel goede relatie met de Scania-dealer hebt, moet je daar toch eens om tafel gaan zitten. Daarom staan er straks drie nieuwe 450-ers met een S-cabine,” legt Piet Daniels van Scherpenhuizen uit. “Wat verder ook meespeelde, is dat dankzij de compacte SCR-unit, Scania standaard totaal 860 liter dieseltanks levert, links en rechts gemonteerd. “Dat is toch een 250 liter meer dan vroeger en dat sprak mij aan,” aldus Daniels.
Goede berichten
Over de motorisatie is lang nagedacht. “Een collega transporteur vond dat ik meteen voor een 730 V8 moest gaan. Zelf voelde ik ook wel voor de 500 pk zescilinder. Maar ik heb toch gekozen voor de 450. Voor ons is dat genoeg en ik hoor uit de markt veel goede berichten over dat blok,” geeft Daniels een inkijkje in zijn besluitvorming. “Ik had best zwaarder kunnen kiezen, maar brandstof is bij ons zeer belangrijk. Daarom vind ik het mooi dat we straks van Scania wekelijks een gedegen brandstofrapportage krijgen.”
Scherpenhuizen handelt in groenten, fruit en exoten door heel Europa. “Voor het grootste deel van ons volume werken we samen met meerdere grote transportpartijen. Groenten en fruit blijft tenslotte seizoenswerk. Maar Engeland doen we zelf. Vandaar de drie-assige trekkers.
Engeland is om meer redenen een speciale markt. “Het links rijden is nog het minste. Wij nemen altijd de shuttle bij Calais en dus moet je oppassen voor verstekelingen. Daar hebben we ons materieel op aangepast met bijvoorbeeld SDS-sloten. Het is ons zelf gelukkig nog nooit overkomen dat er iemand gevonden werd. Mogelijk komt dat ook omdat onze chauffeurs de opdracht hebben dat ze tussen Breda en de trein niet mogen stoppen. Op dit moment is het weer wat rustiger maar het was een tijd geleden best eng. Daar werden de jongens toch wel een beetje benauwd van. En straks krijgen we weer de Brexit. Het is heel vervelend dat er nog niet meer duidelijk is. We krijgen er wat dat betreft dus nog een uitdaging bij.
Blanke lak
Dat geldt ook voor de nieuwe trekkers. “We hebben ze om te beginnen in een extra laag blanke lak laten zetten. Dat blijven ze langer mooi. Verder hebben we niet echt lopen knibbelen met LED-verlichting, een leatherpakket, premium stoel, multimedia met zeven inch scherm en navigatie, een standairco, ijskast, magnetron en Alcoa velgen. Die helpen natuurlijk wat voor het gewicht maar ik zeg eerlijk dat we die zeker ook voor de uitstraling hebben. En opnieuw: ‘een goede chauffeur verdient een goede auto.’”
Ook veiligheid staat bij Scherpenhuizen altijd op de voorgrond. “Naast het standaard aanwezige AEB en LDW hebben we zelf nog gekozen voor een retarder. ACC én een dashcam. Dat laatste werkt natuurlijk vooral achteraf. Maar we hebben er altijd twee keer veel gemak van gehad. Bij één zaak claimde de tegenpartij dat onze chauffeur op hem gereden was. Terwijl de dashcam aantoonde dat hij juist achterwaarts bij óns naar binnen kwam. Dan scheelt zo’n cameraatje veel juridisch touwtrekken.”