“Nu kun je je afvragen hoe speciaal het afleveren van pallets met 20 kilo zakjes diervoeder is. Maar dat is wél onze geschiedenis”, vertelt operationeel verantwoordelijke Gijsbert Vlastuin. “Ons bedrijf begon namelijk in 1980 als mengvoederhandel. In 1983 kwam daar speciaal transport bij dat op een gegeven moment zo’n vlucht nam dat we de mengvoedertak hebben afgestoten. Maar voor één klant rijden we nog steeds met diervoederproducten. En daarvoor zijn deze nieuwe trucks.”
Daartoe komt er achter de nieuwe Scania’s een zeilentrailer met een meeneemheftruck. “Op die manier beleveren onze chauffeurs zowel dierenspeciaalzaken als dierentuinen. De reden dat we op zulke lage banden rijden, is eigenlijk gekomen door de aanscherping van de Arbowet. Vroeger mochten zakken 25 kilogram zwaar zijn, maar nu nog maar 20. Dat betekent dat we voor hetzelfde aantal kilo’s het volume moesten optimaliseren. Daarvoor hebben we drie trailers laten bouwen met een binnenhoogte van 2,85 meter die we Doppelstock beladen. Met de lage bandenmaat blijven we dan net binnen de vier meter hoogte en kunnen we voldoende meenemen voor een rendabele rit. Dus in die zin is het toch wel een beetje speciaal.”
Te hoog, te zwaar en te breed
”Al ons andere werk is wel altijd te hoog, te breed en te zwaar. Dat is onze corebusiness waarbij we tot 140 ton gaan. Maar daarvoor zetten we andere auto’s in. Zo hebben we naast deze drie nieuwe Supers ook nog vijf lage Scania 530S V8 6x2/4 trekkers, 2 lage Scania 500S 4x2 trekkers en één R500 AB6x2*4NB kraan chassis gekocht. Normaal rijden wij 10 jaar of rond één miljoen kilometer met een voertuig voordat we hem inruilen. Met de lange levertijden van tegenwoordig rijden we nu iets langer door met het bestaande materiaal. Wij zijn heel erg beducht op onvoorziene stilstand. Dat hebben we de laatste tijd proberen op te lossen met extra preventief onderhoud. De nieuwe voertuigen signaleren zelf wel dat er iets aan staat te komen. Maar 10 jaar terug bestond dat nog niet. Dus ga je eerder onderdelen wisselen. Ook omdat wij al het onderhoud zelf doen. Daarvoor hebben we een prima relatie met de Scaniadealer in Barneveld die voor ons alle benodigde onderdelen op tijd levert en één keer per jaar de APK doet en de voertuigen van de elektronische updates voorziet.”
100.000 km per jaar
Vlastuin heeft 26 trekkende eenheden waarvan 22 Scania’s. “Wat niet wil zeggen dat wij niet scherp kijken naar wat de markt te bieden heeft”, vertelt Gijs. “Ook voor deze drie voertuigen hebben we een verkenning gemaakt bij vier merken. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de Scania daar gelijk eindige met één ander merk. Dat we toch gekozen hebben voor de Zweden heeft alles te maken met de relatie met de dealer en de mate waarin ze onze business begrijpen.”
De drie trucks gaan met ca. 2.000 kilometer per week tussen de 90 en 100 duizend kilometer per jaar rijden. “Voor puur nationaal transport is dat heel behoorlijk,” meent Gijs. “Het is dagwerk, de jongens zijn elke avond thuis.” Over de nieuwe Super-motor met de bovenliggende nokkenassen zijn ze heel opgetogen, meldt hij nog. “Samen met de versnellingsbak met retarder en een uitgebreid ADAS-systeem hebben ze optimaal en veilig gereedschap voor de job. Over het verbruik kan hij nog niet zo heel veel zeggen. “We hebben ze net. Maar bij ons geldt de regel dat verbruik voortkomt uit het gebruik: daar letten we al jaren op. Dus ondanks de iets lagere bandenmaat, verwacht ik toch hele nette cijfers.”