Deutsche Bahn had vorig jaar al aangegeven Schenker te willen verkopen. Het Duitse staatsbedrijf ondervindt serieuze problemen op het spoor en wil zich meer richten op het personenvervoer. Verschillende partijen werden genoemd als overnamekandidaat, maar die vielen allemaal af. Het Deense DSV bleef over. Vandaag is bekend gemaakt dat dit bedrijf Schenker officieel overneemt, voor een bedrag van 14,3 miljard Euro.
Samen hebben de bedrijven zo’n 147.000 werknemers in 90 landen. DSV maakt bekend te mikken op een gezamenlijke winst van 39,3 miljard Euro dit jaar. Met de overname wordt de positie van DSV in Duitsland fors sterker. Het bedrijf wil niet alle activiteiten naar eigen land halen: onder andere de Schenker-locatie in Essen blijft behouden.
Voor Deutsche Bahn is het de grootste transactie tot nu toe. DSV verwacht dat het bedrijf alleen nog maar groeit. Het verwacht dat er over vijf jaar meer mensen werken dan nu bij DSV en Schenker samen. De overname moet nog goedgekeurd worden door de Duitse overheid. Waarschijnlijk gaat dit geen probleem opleveren. Halverwege volgend jaar moet de overname van Schenker door DSV zijn afgerond.
Grootste ter wereld
Het Deense DSV is na de overname volgens eigen zeggen de grootste logistiek dienstverlener ter wereld. Het bedrijf heeft meer dan 20.000 trucks op de weg die over de hele wereld goederen vervoeren. Dat zijn niet allemaal eigen trekkers maar voor een groot deel ook van charters.
Onlangs tekende DSV een order voor 300 elektrische Volvo trucks. Rond het jaar 2030 moeten dat er rond de 2.000 zijn. Na de overname is DSV goed voor een jaaromzet van ongeveer 39,3 miljard Euro met in totaal 147.000 medewerkers in meer dan 90 landen.
Met de overname van DB Schenker groeit de DSV vloot met rond de 2.500 trucks en 22.000 opleggers en afzetbakken. DSV nam eerder al het Zwitserse Kuehne+Nagel en Panalpina over. Voor DSV is dit de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf.
Nog voor de overname werd er gestart met de bouw van een mega distributiecentrum in Moerdijk. Daar wordt een DC gebouwd van 240.000 vierkante meter met 136 docks op een perceel van 34 hectare. Daarmee wordt het twee keer zo groot als het recent in Tholen gebouwde DC.